torsdag 18 juni 2009

Jag själv tycker att det är fördj**ligt!

Jag har sett här och där att många tycker att det är ok att gå ut med namn och bild på sina barn vid exempelvis vårdnadstvister. Det finns en del bloggar och även en del tidningar som gör det och jag har så svårt att förstå syftet med detta.

Vari ligger mervärdet i en sån gärning? Är det någon som kan förklara det för mig på ett trovärdigt sätt utan att försöka pådyvla mig en felaktig uppfattning om att två fel skulle göra ett rätt. Eller att peka finger och säga "det var h*n som började".

Den andra orsaken ska ligga i någon övertro att ALLTING löser sig bara jag låter alla veta hur mitt barn ser ut och vad h*n heter. En övertro på offentlighet som den gyllene vägen. Nu kan alla inte bara se vad som händer utan även veta VEM det händer. För mig är ett namn bara ett namn, och att tro att man ska ta ställning bara för att det finns ett namn är för mig helt främmande.

De är de enda förklaringsmodeller jag sett hitintills

Jag återkommer ständigt till frågan - varför tycker en del att detta är ok?

Finns det en tro på en blind medborgardomstol? Att engagemanget från gemene man skulle bli fyllt av 100% vetskap, rättvisa, opartiskhet som inte färgas av egna upplevelser, värderingar och dolda agendor?

Jag börjar mer och mer tro att det finns en uppfattning om att "folkets röst" - som är en viktig demokratisk röst - i relation till offentlighet mer och mer lutar åt att hanteras lika lättvindigt som i diverse dokusåpor och andra sk underhållningsprogram. Ring och rösta!

Det poppar upp nya människor i rutan som "beter sig" och "har sig", antingen dåras folket och stämmer upp i en hymn. Eller så utbrister folket "dåre" och majoriteten stänger för vidare prövning.

Jag tror, eller snarare vet att jag i 99% av fallen inte kan ha en susning om att komma i närheten av att få hela bilden i såna frågor som vårdnadstvister och/eller eventuellt falska anklagelser mot ena föräldern. Och jag vet också att min magkänsla inte kan värderas av andra som en tung bevisning.

Kommer dessa frågor i framtiden riskera att hanteras med samma godtycklighet som i andra mer lättsamma frågor - ring och rösta!

Tycker jag då att man ska kväsa debatten? Även denna fråga ställs många gånger mot de som manar till försiktighet.
Bara här visar, skulle jag vilja påstå hur svart-vit världen kan te sig. Det finns bara två alternativ och är du inte för det personen i hymnen gör - så är du emot. Är du inte för att föräldrar lägger ut namn och bild på sitt barn för att föra sin talan - så är du emot att problematiken i rättskedjan diskuteras offentligt.

Kan det bli mer fel? Skulle jag vilja lägga mitt öde i händerna på en sån argumentation? Absolut INTE!

Så, det ÄR viktigt att ÖPPET diskutera när det uppstår problematik i rättskedjan, brister på kunskap, föräldrar som ljuger i vårdnadstvister, kränkningar, orättvisor, att män behandlas ojämnlikt i vissa frågor osv, osv
Men det ÄR INTE ok att röja sitt/sina barns identitet i frågor som är så känsliga och variga som vårdnadstvister är. Jag kommer ALDRIG att tycka det!

Avslutningsvis vill jag bara be alla att föreställa sig känslan om dom en dag får syn på en pro-peddo/peddo sida på internet och upptäcka att den fina och oskyldiga bild du har lagt ut på ditt älskade barn har "lånats" och lagts ut av helt andra avsikter!


Skydda barnen!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Äntligen en röst i mängden som verkligen ser till BARNEN istället för någon vuxen!
Vilket barn vill ha sig själv uthängd på nätet pga att den ena/båda föräldrarna slår på varandra som småbarn i sandlådan och använder sina barn som plastspadar?
Jag håller med dig, det är vidrigt att se hur vissa föräldrar väljer att göra samtidigt som de gömmer sig bakom låga argument för sina val!

TantAsta

Ulrika sa...

TantAsta, Tack! Visst är debatten på bla internet otäck. Usch!
Ulrika

Codliver sa...

Kära nån! Jag kan inte se någon vits med att publicera foton på ett barn vars vårdnad det tvistas om.
Däremot kan jag se uppenbara risker. Jag tycker att man ska vara försiktigt med att lägga ut foton på sina barn. Man vet aldrig i vems händer - eller hårddisk - de hamnar.
Och allting är inte bara svart eller vitt. Det finns massvis med gråzoner däremellan.
Jag är emot att man publicerar foton på barn som man grälar om. Jag är också i och för sig emot att man ska dra igång segslitna vårdnadstvister.
Det borde inte behövas om båda föräldrarna tänkte på barnens bästa och var ärliga i sitt agerande.
Som det nu är verkar det ha gått prestige i vårdnadsfrågor och barnen används som slagträn. Usch!
Ha det!
Kram/Codliver

Ulrika sa...

Codliver, Jag förstår inte att folk kan vara så naiva och oförsiktiga.
Visst är det hemskt att barnen används.
Kramis på dig
Ulrika

Anonym sa...

Sant så det stänker. Det finns inga som helst rationella skäl för att hänga ut ett barn i en vårdnadstvist... Tack!
*Kramar om*...

Ulrika sa...

Anonym 19:46, Skönt att se att det finns flera som tycker samma.
*kramar om tebax*