fredag 19 juni 2009

Dagens underbara ungdom!

Sitter här på morgon/förmiddagskvisten med en mugg kaffe och "bläddrar" lite förstrött i tidningarnas nätupplagor. Dom är ganska röriga med alla små och stora annonser så ibland riskerar man att missa små guldkorn. Men skam den som ger sig!

I Aftonbladet har dom någonting dom kallar "Dagens debattör", och den senaste är en 18-årig kille från Karlstad som heter Johan Holmberg. Hans lite utmanande rubrik fångade mig genast "Vi är planetens dummaste ras". Han inleder sitt inlägg med att skriva "Egoism hindrar oss människor från att skapa en bättre värld" och fortsätter sedan med att beskriva vår påverkan på miljön, köttindustrin och det evinnerliga konsumtionssamhället.

Tack Johan! Det är härligt att du bekräftar min teori om att dagens ungdomar är än mer samhällsmedvetna och informerade än vad dom får cred för. Underbart!

"Planetens dummaste ras" kan förövrigt appliceras på många problemområden i samhället.

Gå in och läs!



7 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det underbart att se! Tror att det är mycket mer medvetande kring miljö och såna frågor bland våra ungdomar idag. Det visar den här kloka killen prov på.
Robert

Ulrika sa...

Robert, tack för kommentaren. Håller med. Det värmer att se
Ulrika

Anonym sa...

Klockren artikel - hoppas många läser den och tar till sig av den!

seven sa...

Klockren artikel - Hoppas många läser den och tar till sig av den

Ulrika sa...

Anonym/Seven, visst var den bra!
Ulrika

Simba sa...

Jag hoppas engagemanget räcker hela vägen upp i åren, eller hur man nu ska säga.
Ser tyvärr många i min ålder (40+) som är desillusionerade eller inte orkar bry sig.
Simba

Ulrika sa...

Simba, visst förstår jag vad du menar. Men jag tycker att man alltid kan göra liite för att bidra. Tänk vilken skillnad det skulle göra :)
Ulrika