fredag 5 juni 2009

Hårdare kontroll på Internet...

Jag kan helt enkelt inte på något vis stämma upp i vare sig sorgesången eller klagoropen för att stödja ett stärkt eller bibehållet skydd av min integritet på Internet - det går inte! Så länge vi inte kan skydda de som är utsatta och försvarslösa på Internet har jag ingen som helst rätt att hävda min integritet gentemot rättsvårdande myndigheter.

Jag kräver hårdare kontroll på Internet, tuffare tag med kvasten om personer inte kan respektera ANDRAS rätt att känna sig trygga, skyddade och säkra som individer i ett samhälle som ska vara demokratiskt.

In med stränga fröken och magistern som håller koll på klassen och utan tvekan visar mobbande horder av elever ut i korridoren på obestämd tid. Ringer på farbror polisen när någon begår en lagöverträdelse och helt enkelt håller korta tyglar på alla skenande självutnämnda makthavare i de diktatoriskt styrda öarna på Internet.

För mig känns det bara mer och mer löjligt att integritetsdebatten har blivit så egoistisk, ju mer jag ser - desto mer övertygad blir jag av att Homo Sapiens (+sapiens) inte inte är redo för Internet och allt det innebär.

Inte redo att hålla den demokratiska fanan högt - inte redo att värna ÄVEN andras integriten så väl man värnar sin egen - inte redo för att hantera sin och ÄVEN andras ytrandefrihet UTAN att starta ett 3dje världskrig.

Alla friheter är förenade med medborgerliga skyldigheter - överträdelser regleras bl.a. i våra lagar.

Barnen och ungdomarna blir ständigt utsatta för kränkningar, mobbning, uthängningar och elaka ryktesspridningar - på NÄTET! Allas vårat underbara integritets-yttrandefrihets-skyddade Internet. För vissa kanske.

Tyvärr finns det vuxna som inte inser att dom bidrar med att "normalisera" detta genom att själva bete sig på exakt samma sätt. Hot, mobbning och diverse andra ociviliserade uppträdanden. Visst är det fantastiskt!

Sen har vi vuxna människor som försöker "ragga upp" barn på Internet - få barnen att skicka bilder på sig själva - agiterar för att legalisera sex med barn med diverse suspekta argument.

Men det klart, vi måste behålla skyddet så att alla stackars fildelare kan toffla runt utan att känna sig hotade - Nä, fy faen!
Dra åt tumskruvarna, strama åt tyglarna ordentligt! Myndigheterna får gärna kontrollera mina förehavanden på Interenet om dom tror jag begår något brott - jag har inget att dölja.

SEN när vi hittat verktyg för att skydda de som blir utsatta, när folk inser att man har skyldigheter och inte bara rättigheter - DÅ kanske det går att släppa efter på tyglarna igen...


14 kommentarer:

Anonym sa...

Hallelujah och amen!! Det bästa som sagts om "integriteten" på nätet. Det är ett evigt kacklande om medborgerliga "rättigheter" om skyddet för vår "integritet" men var 17 tog "skyldigheterna" vägen? Allas skyldighet att respektera och värna varandras integritet, den finns inte i debatten.

När yttrandefriheten går så långt så man använder den som täckmantel för att tysta ner obehagliga åsikter då är något fel. Men den används även som en ursäkt för att alla företeelser är välkomna hur skadliga de än må vara.

Att barn och unga blir utsatta för kränkningar och uthängningar på nätet är förskräckligt eftersom de inte kan freda sig själva och blir inte ens tagna på allvar. Barn och unga kan man ursäkta med att det handlar om oförstånd vilket inte innebär att skadan för den som utsatts blir mindre.

Men när vuxna beter sig likadant och värre på internet, vad säger det om dessa? Vuxna som inte klarar av att argumentera för sin sak utan hotar andra till tystnad eller ännu värre: hänger ut dem eller börjar jaga individer som inte delar deras uppfattning. Den värsta formen av förtryck. Det är inte ens mobbing, det är ondska utförd av människor som öht inte borde få vistas i möblerade rum. Men på nätet tillåts de härja fritt. Inte allt för sällan är det samma personer som säger sig uppskatta "åsiktsfrihet" som förtrycker andras möjligheter att framföra åsikter.

Det är en skrämmande utveckling att vuxna som ska vara förebilder beter sig värre än de värsta huliganerna på nätet. Att de inte ens begriper det ansvar de har för det dom gör och det dom skriver.

På söndag kommer jag rösta på det största kontrollfreak jag kan hitta i samlingen av nominerade till EU-parlamentsvalet. Jag bryr mig inte om färg. Jag kommer utgå från den som kommer bekämpa internetterrorn som drabbar både barn och vuxna. Min röst kommer tillfalla den som förespråkar lagändringar gällande kränkningar på internet och om att det ska bli lättare att spåra dem som utsätter andra. Den som värnar om ALLAS integritet får min röst på söndag.

Anonym sa...

Bravo! Internet handlar inte bara om fildelning. Det handlar om en ny infrastruktur som används bla för kommunikation människor emellan. Idag missbrukas den i allt för hög grad och på grund av det så kommer det på sikt att innebära inskränkningar av den individuella integriteten på nätet. Tyvärr så är det dom som ägnar sig åt trakasserier, uthängingar och andra brott på internet som får bära skulden för att alla kommer drabbas. Det kan dock inte fortgå som det gjort. Det behövs skärpta kontroller och det krävs större möjligheter att lagföra dom som ägnar sig åt brott på nätet. Då talar jag inte om fildelning utan om just hot, uthängningar och kränkningar.
//Ronnys polare Ragge

Ulrika sa...

Anonym, Jag tror det råder stor okunskap om vad våra rättigheter verkligen innebär. Vi har yttrandefrihet men för att "balansera" upp eventuella omdömeslösa, kriminella etc typer så finns det lagar som reglerar hot, förtal etc

Vuxna får aldrig sluta vara förebilder för barnen. Det här kan aldrig bara tolereras.

Håller fullständigt med dig.
Tack för kommentar
Ulrika

Ulrika sa...

Anonym Ragge, Helt rätt - det tillhör samhällets infrastruktur.

Fildelning för mig är egentligen en skitfråga i sammanhang som integritet. Frågan är så mycket mer komplex än så.

Det behövs definitivt ett bättre lagligt stöd för internetanvändare INNAN man pratar integritet.

Tack! :)
Ulrika

Anonym sa...

Du har verkligen funnit den springande punkten - där det finns rättigheter finns det skyldigheter.
Rättigheterna är så lätta för vissa att föra fram och viffta med, men skyldigheterna gömmer man helst under korkmattan.

Jag håller med dig!

TantAsta

Erik Rodenborg sa...

Hej,
Anonym skrev "Min röst kommer tillfalla den som förespråkar lagändringar gällande kränkningar på internet och om att det ska bli lättare att spåra dem som utsätter andra."

Jag förstår dig. Men risken är att om vi verkligen får en lagstiftning mot "kränkningar" kommer den inte i första hand att användas mot DOS och andra skumma bloggar utan mot de som berättar sanningen om förörvarförvarare och andra som verkligen bör få strålkastarna riktade på sig.

(Fick förresten nyligen ett inlägg om Max Scharnberg raderat på Passagen Debatt.)

Därför är jag ytterst tveksam mot allmännt skärpta regler mot förtal på nätet. Förr eller senare kommer då någon tvivelaktig åklagare att få för sig att jag "förtalar" Max Scharnberg, Monica Antonsson, Jan Guillou eller Ingrid Carlqvist.

Varma hälsningar Kira/Erik

Codliver sa...

Jättebra skrivet och uttryckt. Det var lite av det där jag ville få fram i mitt inlägg också.

Ulrika sa...

TantAsta, Tack! det är lite beklämmande men tyvärr beter sig folk som i sin bil i en bilkö...Ingen hejd
Ulrika

Ulrika sa...

Kira/Erik, Vet att du tillskrev Anonym ;)ville bara säga att absolut, det är inte så lätt "som det låter". Men jag känner mer och mer frustration över att så många är så långt ifrån att ta ett eget ansvar.

Kan man inte vända på debatten för en stund - hur ska vi bära oss åt och vilket ansvar ska vi ta för att kunna fortsätta åtnjuta den frihet (under ansvar) som Internet är.

Tack för kommentaren
Varma hälsningar från Ulrika

Ulrika sa...

Tack Codliver :)
Ulrika

gumman-my sa...

Helt rätt! Bra skrivet! Vi måste alla ta vårt ansvar för att skydda dom svagare, mest av allt våra barn!
Kram/gumman

Ulrika sa...

Tack för din kommentar gumman-my.
kramar tebax

Anonym sa...

Ja, i praktiken är det svårt att veta hur man ska göra, det är det alltid. Men jag tycker du sätter ord på något viktigt: Vuxna medborgare är inte redo för den frihet som Internet innebär. Vad ska vi göra åt det? Mkt intressant inlägg.

Ulrika sa...

Anonym 13.41, Tack för kommentaren.
Det känns lite som om man kanske ska börja diskussionen i en annan ände...
Ulrika