lördag 6 juni 2009

I dag firar jag Sverige!

Jag var inne hos Codliver och läste ett inlägg Nationaldagsfirare=Rasist???

Började genast fundera på vad jag känner när jag ser den svenska flaggan eller hör våran nationalsång sjungas.

Tänker jag på rasism? Tänker jag på otäcka scener med bråk och tumult och förtryckande åsikter? Snaggade grabbar med hängslen och tatueringar... eller dom mer städade med backslick och kostym...?

Näe, för tusan heller! Jag tänker på blått - som sommarhimlen och gult - som sommarsolen. Fiskmåsar, vågkluck, myggor, sill och potatis, skratt, syrener och skolavslutning...

Jag vägrar besudla allas våra vackra symboler med några trångsintas personers negativa gärningar. Flaggan och nationalsången tillhör oss alla

Jag vill kunna vara stolt över Sverige - vårat vackra land. Behålla flaggan och sången som en glad varm påminnelse av allt det jag tycker är bra, vackert och positivt.
Så idag Sverige - idag är det DIN dag!


GRATTIS!

4 kommentarer:

gumman-my sa...

Jag tänker som du, sol,himmel o hav!
Vårt land är fantastiskt i mångt o mycket!Otroligt vackert! Vi har bara inte det förståndet att vi uppskattar det vi faktiskt har, tyvärr!
Så jag hänger med i gratulationen! Det är vårt kära Svea Rike värt!
Kram/gumman

Ulrika sa...

Ja, visst är gamla Svea värd mer uppskattning. Du sa någonting om livets alla underbara mirakel...:)
Dom finns överallt
Kram på dig gumman

Codliver sa...

Ja visst är det sol, hjimmel, hav skog och vidder man tänker på och även att vi faktiskt har det ganska bra här i Sverige.
Så det är värt att fira, utan att känna samvetskval.

Kramar

Ulrika sa...

Codliver, Visst har vi har mycket att vara tacksamma för :)!
Kram Ulrika