måndag 11 maj 2009

Ulrika blir grön

Ett beslut som har vuxit fram och nästan format sig av sig själv. Jag kan väl säga att det inte är ett jätteomvälvande beslut, det kommer inte att skaka om mitt liv på något fundamentalt sätt. Jag känner mig inte som någon osjälviskt uppoffrande människa som är en lysande förkämpe för frågorna. Jag känner bara att det för mig är ett naturligt steg att ta, en föresats som inte kommer att få min kropp att rista av abstinens, snålvattnet att rinna till vid ex BBQ-doft...

Nä, jag kommer prova att inte att köpa hem något mer kött. Jag köper inte speciellt mycket kött i vanliga fall...tror jag åtminstone... Känner sällan något sug efter kött. Jag kommer dock inte att avkräva någon specialkost när jag blir bjuden på mat, kommer börja med att - om möjligt - välja bort köttet.

Jag vet att det kanske låter fegt med mina "prova" och "om möjligt", men det får vara så till en början helt enkelt :).

Jag tror jag är en slentrianmässig köttätare, en sån som köper falukorv, köttbullar etc för att det inte kräver ngn tankeverksamhet. Då känns det så onödigt på något vis. Jag känner mig dessutom inte så bekväm med att äta kött, och då främst tänker jag på djuren och djurhållningen så klart. Sen tänker jag på naturen också...det känns bara så fel och onödigt.

Och jag har ju dessutom skrivit det i en kommentar hos A-Linda En riktig kämpe i många frågor :). Jag har nyligen hittat till henne, gå in och läs!

Grillade häromdagen (läs: senkvällen) hos "grannenmittemot". Det var jättetrevligt, själva grillupplevelsen var en upplevelse i sig :). På grillensomslutligenblevstekpannan låg en köttbit och en vegoburgare nyligen inhandlad av undertecknad :)) Och döm om min tveksamhet men den var supragod!!!
Nu gäller det att hämta in lite tips o. trix så man har lite ideer om vad man kan äta, vet du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

WOW, nu blir jag verkligen glad !!! ;-))))

Stort lycka till med dina nya matvanor!
Förutom att det finns en hel del färdigmat i frysdiskarna numera, tex. korvar, burgare, grytbitar, bacon m.m, så finns det hur mycket vegetariska recept som helst att hitta på nätet. Här t.ex.:
http://www.vegetariskt.com/recept.asp
http://www.vegetariskt.com/
Kommer att länka till dig nästa gång jag har ett inlägg om det här.

Kram!

A-Linda

Ulrika sa...

Åh vad glad jag blir!! Både för länkarna OCH länkandet :)))))
Ska genast gå in och kolla recept!
TickeTack!!
Kramar

Anonym sa...

Som relativt nybakad vegetarian
som blev det tack vare en vidrig YouTubevideo som A-Linda visade så håller jag med om att receptsidorna
som hon la in här är bra.

Senast jag var hos henne så hade vi lika galet roligt som första ggn jag var där.

Hon är en underbar människa.

Finns inlägg om det både inne hos henne och mig :-))

Kraam/Pluppis

Ulrika sa...

Pluppis, A-Linda verkar jättehärlig :) Jag såg nog...Var det tigerjakt eller? Vet iaf vad det sa när Pluppa pluppade i plurret *ler*
Kramis

Grodan sa...

Kikar in och säger att vegetarisk mat är så gott...

Good luck
Kramis från mig

Ulrika sa...

Tackar Froggy, Är tydligen i bra sällskap även här... Ja det verkar gott :) Lite hungrig nu känner jag *ler*
Kram