fredag 8 maj 2009

Misshandel och självmord trots "kritik"

Läser igen om den stackars "behandlingshemsflickan" som tog sitt liv efter att ha misshandlats av intagna pojkar på ett behandlingshem.

det som hänt är vanligt tjafsande mellan ungar i en tv-soffa. Gnabb och tjuvnyp,
knuffar och bök - så som vanliga syskon kan hålla på.
...säger ägaren och verksamhetschefen på behandlingshemmet.

Jag är ledsen, jag kan inte se någonting som kan avfärdas med normaltillstånds-beteende när man har ett behandlingshem. Barnen är ju där av en anledning, eller hur! Någonting har gått väldigt snett i deras liv och dom behöver hjälp! Kan man någonstans tycka att det är ok att barn springer omkring i skogen, upprivna, ända till kl 5 på morgonen INNAN man reagerar och kopplar in polis??
Länsstyrelsen riktar nu "skarp kritik". Och med tanke på att man tydligen riktat kritik mot behandlingshemmet tidigare så är jag ledsen att jag inte gör "vågen".

Riktar "skarp kritik" men ni får ursäkta...vakna upp och ta erat förb****de ansvar! Som jag skrev tidigare så har jag svårt att se att ni kan bortse från ert ansvar för den operativa tillsynen.

Vakna!!



10 kommentarer:

Grodan sa...

Det är helt obegripligt. Jag blir mållös. När jag tittade på nyheterna och hörde honom/chefen prata så, ja jag vill inte skriva här vad jag vill göra. inte konstigt att kommunen inte gjort några större ingripanden när han själv är aktiv politiker i kommunen

När ska detta få ett slut????

Kramar om

Ulrika sa...

Ja...jag förstår inte den förbaskade flatheten. Det borde vara ett brott att INTE agera i dom här fallen.
Kram

Anonym sa...

Jag blir så förbannad på dessa flata vuxna människor som försöker undandra sig ansvar.
Föreståndaren sitter ju och ljuger.

Jag kommer aldrig sluta skrika och jag hoppas fler med mig.

Bra skrivet av dig Ulrika.
Vi behövs.

Kram/Pluppa

Ulrika sa...

Pluppa, Ja det är så vidrigt, men tydligen så lätt...
Jag blir så arg...
Du gör så mycket för många

Kram

Motherwitch sa...

Det här blir bara sjukare och sjukare. Man undrar när det ska ta stopp. Pratade med pluppis nyss. Iofs om andra rättsfall, men bägge berör barn som ska tvingas bo hos sia förövare.

Var finns barnperspektivet? Varför bryter sig mot barnkonventionen gång på gång? Hur länge ska barn leva i sån här utsatthet där ingen lyssnar på dem? Det måste startas upp en massiv proteströrelse snart. Till och med de unga har fått nog.

Du har föresten fått en BloggAward att hämta hos mig.
kram

Ulrika sa...

Håller med dig MW. Massiva protester och krav på HUR våra pengar ska användas i dom här frågorna.

BloggAward *spärrar upp ögonen och rodnar klädsamt* Det låter jättehedrande.
Kramar

Anonym sa...

Vanligt gnabb, knuffar och tjafs... Som ger fysiska skador!!!
Fan vad sjukt det är!
Tänk om någon för en gångs skull hade kunnat säga; "Vi gjorde fel. Vi skall se till att det aldrig upprepas." Men nej... Elins liv var inte värt det ens...

Klarar knappt tänka på hur hon hade det. Hur kände hon sig när hon sprang ut i skogen? Hur kände hon sig när hon utsattes för lite tjafs och gnabb?
Just det vet jag! Man mår så fruktansvärt dåligt och än värre blir det när de vuxna väljer att blunda. Då är man så totalt utlämnad till plågoandarna.

Och jag vet hur det känns när man fattar beslutet... Livet är för hårt för att man skall orka med. Uppgivenheten är så vansinnigt stor.
Jag hade tur och överlevde... hur många fler "Elin" kommer att hittas i skogen, i sängen... full av piller, i badkaret med sönderskurna handleder, i en bil full av avgaser, en trasig hög under ett tåg? Hur många?!?

Det här är inte OK. Inte alls!

Kram vännen!

Ulrika sa...

Ja, det sliter i själen och hjärtat att barn ska behöva känna dom känslorna öht.
Kram på dig vännen

Codliver sa...

Ja, det är dags att vakna och att HANDLA!
"Omhändertagen för samhällsvård" ska väl i rimlighetens namn betyda att man får vård under trygga former.
Hjärtat brister när jag tänker på de barn och ungdomar som hamnar på den här typen av behandlingshem och när jag tänker på deras anhöriga.
Tillsynen av behandlingshemmen måste bli bättre och tätar och tillsynsbesöken ska ske oanmälda hela tiden.
"Lite tjafs och gnabb" Det är så man kan både spy och slåss.

Ulrika sa...

Codliver, Man undrar om det finns känslor öht. Känner man något ansvar? Kan man sova?
Nä större krav, lägre ingångslön för ansvariga med resultatrelaterade löneökningar. Lättare att byta ut ansvariga vid misslyckande.
Välkommen tillbaka
Ulrika