torsdag 14 maj 2009

Kosläppet som blev Tjursläpp

Syster s hade varit så fixig å trixig så hon hade undersökt när grannbonnen skulle ha sitt kosläpp. Hon e så pysslig hon :) Jag har inte upplevt kosläpp, denna ordlösa kraftillustration av glädje som det innebär att se di ystra skutta ut för att njuta av moder jords frodiga grönska.

Som gammal hästtjej har jag varit med om en del hästsläpp, man blir så glad i hela kroppen när man ser glädjefnatten, kraftmätningarna och får ducka för dom smattrande, pistolsskottliknande brakskitarna som inte heller vill stanna inne..
Så igår morse bar det iväg i samlad tropp, systerdotter f, syster s å jag. Ett par återbud från syster b och systerdotter s :( - gjorde att vi kunde åka mer än drottninglikt i den stora bilen. 3 of the girls...vi är många tjejer i familjen...

Solen sken, fåglarna kvittrade, det luktade underbart ladugård och dom nykomna ladusvalorna välkomnade oss med sina precisionsflygningar. Och vilken otålighet - vilket råååmande, kossera visste precis vad som väntade.
Fler åskådare väntades så vi hade möjligheten att paparazza lite. Har aldrig varit någon mäster-fotograf - kan nog närmast kallas den "obeveklige amputeraren". Aalltid något som saknas på bilden :). Då jag var den enda som hade digitalkamera i väskan så låg ansvaret på mina stadiga händer. Så det var bara att göra som proffsen, klicka utav bara sjuttsingen så borde NÅGRA kort bli bra.

Här knossas det med de små kalvarna som skall få vänta liiite till innan de ska ut på bete.

Vi går runt - pratar lite bäbisspråk med di små och diskuterar vuxenfrågor med di stora. Tittar djupt in i deras enormt vackra ögon å gnuggar lite snorig mule :). Jag hann t.o.m döpa många av dom i mina tankar..."åh titta, där har vi en liten Fnurpa. Å hon där, med dom lååånga ögon-fransarna blir så klart Ms Monroe, Busan...*Går vidare över till di stora*. Greta, Mimmi, Fiona VA !!! *Mina ögon tvärnitar så det blir bromsspår i bakhuvudet* Sickna pungkulor!!!!! Det är något som inte står rätt till här - antingen med naturen ELLER har jag blivit felinformerad?

Reviderar snabbt namnlistan medan jag tar ett snack med systra. Jodå, det hade gått upp för henne med, så genom ett knäpp med fingrarna hade vi förflyttat oss till ett "tjursläpp" hehehe... å jag som har tagit på mig en illröd tröja i dag *svettas*.

Men så kom det - Minuterna med stort M!

Och när dom dundrar ut kan man se ett för stunden, totalt ointresse av min illröda tröja. Men som du ser, lite upprörda känslor blev det allt! *antecknar för nästa gång*




Och nedan ser vi "Lilla Hjärtat" som blev "Mr Furious"


Love nature!

2 kommentarer:

Grodan sa...

Så underbara bilder!!
Jag längtar till den tiden då jag bodde på en bondgård, sitta ute i ladugården och gosa med kalvarna.

Tack för dina ord, du är en så go vän, men jag skulle aldrig tillåta att någon annan bar mitt hat.. vill inte göra någon illa.

Kramar om länge

Ulrika sa...

Ja tänk...Jag fick till några bra bilder iaf.
Kramar på dig