fredag 29 maj 2009

Släckt, stängt och ingen hemma... Det här är MITT "avsked"

Det här är mitt "avsked" till Antonssonskan (MA).
...snart så kanske jag vågar hoppas på att det kan lägra sig liite lugn och ro i bloggbyn. MA har bestämt sig för att stänga sin blogg, och det var inte en dag för tidigt enligt mig.

Det som ska hända, det händer.

Jag kan bara stå för min upplevelse och det jag sagt men skulle i detta nu vilja säga ett par ord om de som numera kallas häxorna.

Jag har sett en del av de påstådda hot dessa ska ha skrivit till Antonssonskan, jag har även sett de så kallade förtal som också ska ha skrivits och kan bara säga att det är rena rama hittepåsaker. Men det som är intressant är att INGEN absolut INGEN reagerar över alla uppenbara lögner, det verkar inte vara NÅGON som ÖHT kollar om det hon säger stämmer!!!

Nedan följer ett litet urklipp ur en annan blogg . Det här är en del av en låång kommentar skrivet av någon som kallar sig Karina.


Om du hade följt ordspråket om att inte döma någon innan du har gått en mil i dennes skor, då hade du nog också vetat bättre än att lufta din kritik mot MA här ute i fria luften. Här har du nämligen snabbt div tveksamma profiler hängande tämligen omgående. MA har varit hårt ansatt av dessa människor. Hon har också varit uthängd, i stort sett hela hennes familj blev uthängd. Hotelser, trakasserier, förföljelser har hört till hennes vardag.
Hur kul skulle du själv tycka att det var? Och senare ändå, att en som du trodde var en vän, som inte har brytt sig om att hänga med från hela början, inte SETT eller HÖRT vad du blev utsatt för, ger dig svidande kritik för att bli glad över att förföljare
till sist blev den förföljda??? Då MA blev uthängd med adress, självdeklaration och annat lika allvarligt...flydde hon då? NEJ! Hon stod fast, närmast fastspikad. Rank i ryggen stod hon där, fast orkanen yrde om öronen på henne. Sanningen segrade med henne!
Annat kan väl säga om en annan som blev uthängd. Hon tog katterna på kvasten, satte sig grensle och flög mot bättre väder. Här blev det nog för varmt.


Jaadu, walk a mile in my shoes... Ganska uttjatat vid det här laget! Någon uthängning av MA har jag inte sett, IAF inte hos de jag besöker. Har inte hört det nämnas tidigare heller...
Jag kom in i bloggvärlden av en slump och det första jag läste var på MAs blogg. Jag fullständigt HÄPNADE över hur godtyckligt man hanterade information, sanning och bevis. Hur hänsynslöst man betedde sig så fort någon hade mage att ifrågasätta hennes bevis, jag var en av dom som ifrågasatte och blev både hånad, häcklad och utslängd...Och då har hon inte sett mig när jag verkligen ÄR vass i tonen...

Jag till och med skrev en kommentar TILL Antonssonskans fördel. Dels självklart för att jag tyckte så, men även för att försöka vidga lite på den kategoriska retorik som fördes. Helt enkelt att man kan skilja på sak och person. Jag vart då genast benådad och välkomnades tillbaks.

Men vis av livet men även av erfarenheter så bestämde jag mig för att det där var ingeting som jag överhuvudtaget kunde bidra i eller ha tålamod med. För jag skulle min vana trogen självklart fortsätta att ifrågasätta det jag såg som fel eller dåligt underbyggt.
Så, jag följde på avstånd - skrev en del egna inlägg på min egna nystartade blogg och kommenterade hos diverse personer. Personer som tyckte att olika åsikter kan vara till nytta och gagn.

De jag kommenterade hos i början var personer som också på olika sätt varit kritiska till Antonssonskans framfart och hantering av fakta, men till slut så började vi alla sluta diskutera MAs blogg även hos oss. Kanske skulle den hätska stämningen mot kritikerna/häxorna avta om vi/dom bara lät henne vara...kanske...
Det var lungt, för att inte säga VÄLDIGT lugnt under en period. Vi skrev alla om andra saker som berör och engageras oss, det kändes jättebra! Jag besökte MAs blogg kanske en gång i veckan för att se om man kommit längre eller fortfarande stog och stampade i samma gegga som tidigare... Stampade gjorde man fortfarande, och att döma av kommentarerna så hade många lämnat det jag uppfattade som det sjunkande skeppet.

Då slog hon till! Hon drog in en pojke i detta och fick genast omedelbar respons. Inte då bara av hennes kompisar som gått i ide utan även av de vi numera känner som Häxorna.

Jag skrev arga inlägg i min blogg - för mig finns inget mer osmakligt än att utnyttja ett barns utsatthet och riskera ett barns väl och ve - allt för sina egna demoners skull. Och det ansåg och anser jag Antonssonskan gjorde, hon rådde pappan att gå ut med namn och bild, hon brydde sig inte om att läsa in sig på hela materialet och det säger en del.

Detta var droppen FÖR MIG. Det var även droppen för många andra. Sen var karusellen igång...

Alla ni häxor - ni har varit öppna och välkomnat diskussion. Jag tror inte ett enda ord på det som MA anklagar er för - dels för jag sett det jag sett, men även för att jag känner respekt för er integritet. Jag har inte uppfattat er som några fanatiska feminister, manshatare, skitsnackare eller några som hotar OCH dessutom har kontakter inom djupt kriminella gäng.

Ni och många andra motbevisar min uppfattning om att bloggvärlden BARA är fylld av en
massa suspekta typer, egon, personer med outtalade agendor osv. Medan Antonssonskan bekräftade den uppfattningen fanns ni där som motvikt. Ni häxor och andra jag fräckt "släntrat" in hos har visat på en stor värme!!! Tack för det!

Vill också nämna en person (men inte med namn då detta förmodligen bara kommer att vara till en nackdel för vedebörande) en person som TROTS att h*n delar de flesta av MAs åsikter har tagit avstånd för det som hänt på MAs blogg på senare tid.

Det gör en som har integritet, jättekul att se trots våra skilda meningar i vissa frågor.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Jag kan upplysa dig om att vi är flera som helt och fullt har delat MAs kritik av LM och en del annat.
Men som idag tar avstånd från MAs blogg och hur den har utvecklats.

Utger man sig för att syssla med granskande journalistik så krävs ett visst mått av trovärdighet.
Den är i MAs fall fullständigt förbrukad.
Vänligen CC

Ulrika sa...

CC, tack för din kommentar. Jättebra kommentar, det är där man ska hålla diskussionen...saklig. Man måste kunna diskutera trots oenighet i sakfrågor annars sker ingen utveckling...
Heders
Ulrika

Anonym sa...

Kära Ulrika. Det här var det bästa inlägg jag läst på jag vet inte hur länge. Tack för att du finns, och tack för ditt mod. Du är så frisk, så det finns inte.
/ Förmodligen en av häxorna

Ylva sa...

Hej Ulrika!
Det närmaste kriminella gäng jag kommer är mina två hundar,räknas det?
Jag följer din blogg varje dag även om jag inte kommenterat,jag har legat lågt pga det som hänt inne på DOS och hos MA.
Kram Ylva

Anonym sa...

Sidan ser mycket bättre ut idag.
Tänkte sätta mig en liten stund med kaffet på altanen och läsa igenom lite. Verkar finnas en hel del interessanta skriverier här :)
/L
(anonym från igår, som halka in)

Ulrika sa...

Förmodligen en av häxorna:
:) Vilken snäll kommentar. Tackar så mycket :))))
Om du förmodligen är en av häxorna så får du en styrkekram från en som skiter i vilket ;)

Ulrika sa...

Ylva, Är inne hos dig också :)
Du har nog gjort rätt i att ligga lågt.
Klappa om vovvarna och var rädd om dig
Kramar

Ulrika sa...

Anonym från igår,
Kul att du halkade in igen. Tack för påpekandet, det vart bättre nu :)
Njut i solen med kaffet
Ulrika

Anonym sa...

Jag tar av mig både hatt och peruk för dig, bugar mig mot marken med knarrande knän o darriga tår.
Du fångar ordet, ser det uppenbara och för ut det!
TACK!!!!

TantAsta

Anonym sa...

Vilket bra inlägg. Du ser det många andra gjort. Jag hoppas inte du får ta stryk för det här inlägget. Det tycks som man inte får skriva ett kritiskt ord om denna journalist utan att behöva riskera livet.

Dawit Isac sitter fängslad för att han kritiserat statsmakten. I Eritrea. I Sverige förföljer och trakasserar en svensk journalist och författare sina l ä s a r e som vågat uttala kritiska åsikter. MA har agerat som en diktatorer i försök att stoppa det fria ordet på internet. Hon har lyckats väl.

Idag börjar min kamp MOT friheten på internet. Människor ska inte hängas ut för sina åsikter på uppmaning av en förbittrad journalist. Svenska journalister ska inte ägna sig åt att uppmana till brott eller sprida lögner om privatpersoner.

MA har givit den "granskanda och grävande" journalisten ett nytt ansikte. Lögnerna hon spridit kommer alltid leva kvar och kunna bekräftas mot fakta. Hon har hängt ut en privatperson som aldrig i sitt liv ägt en blogg därför att hon gjorde ett antagande om att det var "rätt" person. Hon har bidragit till uthängning av en privatperson har en blogg och som rakryggat stått för sina åsikter. Denna person har omtalat i kränkande ordalag.

Om man ska tolka hennes sista inlägg rätt så ska denne "stoppas". Men hur kan man fråga sig? Personen ifråga har stängt ner sin blogg och polisen har uppmanat henne att inte öppna den igen förrän utredningen är klar. Så H U R menar MA att denna person ska stoppas? Mycket obegagligt och polisen tar detta på stort allvar.

Det är oerhört sorgligt att det fria ordet bara existerar i tankevärlden. Jag trodde vi levde i en demokrati och att internet inte handlade om att förtrycka kritiska röster. Internet har blivit en svinstia där märkliga och många obehagliga människor nu gör sig gällande och trycker ner andra. När detta börjar ske med hjälp av journalister så får gärna både FRA, Storebror och f*n själv extrembevaka nätet. För så här får det bara inte gå till.

//Kalla mig Göran Persson, Bert-Åke Warg, Filippa Reinfeldt eller vad ni vll. Det är inte mitt namn det är det jag säger som räknas

Ulrika sa...

TantAsta, hatten räcker...:)Skämt åsido, DU ska ha ett stort TACK!
Ulrika

Ulrika sa...

Personen med många namn men utan namn, Jag håller med - det är inte vad man heter/kallar sig för som betyder något. Det är vad man säger! Så rätt så.
Demokrati betyder inte att man har rätten att trycka ner/kränka/tysta/förtrycka andra. Det verkar ha blivit något generalfel i hela tankesättet.
Rättigheter kommer inte av sig själv utan följs av ansvar och skyldigheter. Så enkelt är det, kan man inte hantera sina grundlagsskyddade rättigheter brukar man frihetsberövas och det gäller även i det dagliga livet hos de som inte räknar sig till de "kriminella". För min del så får man gärna gå in och styra upp en del av det som händer på nätet, priset är alldeles för högt för för många personer och alltför många tar inte sitt egna ansvar. Tyärr!
Tackar för dina tankar

Anonym sa...

Jag har följt diskussionerna om Gömda sedan dag ett.
Jag har sett hur ansatt Antonsson blev av personer som inte klarade av att få sin idol Liza Marklund ifrågasatt.
Antonsson besvarade frågor med en ängels tålamod i sin blogg.
Jag har följt de bloggar som ägnade sig åt att nedvärdera Antonsson endast på grund av att hon skrivit en bok med ett innehåll som avslöjade lögnerna i en Sveriges mest sålda böcker.
De som blivit lurade av böckerna såg ut att ha tagit detta avslöjande personligt, de gillade inte att ha blivit lurade och det skulle Antonsson ha skit för.

Jag var också med när Antonsson berättade att hon blivit kontaktad av den incestmisstänka pappan.
Jag läste de reaktioner som detta framkllade hos flera bloggare, de som nu kallas för häxor. Jag kan berätta att det var INTE några trevliga saker som skrevs om Antonsson!
Att be de upprörda bloggarna om lite vett och sans och att be dem förklara för Antonsson vad det hela handlade om var absolut lönlöst! De hade redan eldat upp sig till bristningsgränsen och att försöak resonera med dem var lönlöst.
Och där startade deras korståg mot Antonsson. De värsta bloggarna blev anmälda och en del lades ner.
Det fanns inga rimliga proportioner i det som skrevs om Antonsson och det som var mest framträdande var just osakligheten!
Man resonerade utifrån sina känslor och det går inte att diskutera med känslor!
De känslomässiga uttrycken är svagheten hos de som nu utpekas som häxor.
Det förekom hot mot Antonsson, jag har sett dem även om du missat dem.
Det var förskräckligt!

Nu kontrar Antonsson med att göra exakt samma sak tillbaka utan att se det. Att hon reagerar på de som hon kallar häxor är inte alls förvånande! De värsta påhoppen på Antonsson är borttagna ur bloggarna nu och de som skrivit dem kan vara lugna för att ingen kommer att kunna se dem och de kan gråta ut i lugn och ro. Få lite sympati också.
Men det legitimerar inte Antonssons agerande.
Hon har blivit en offentlig person och bör agera som en sådan utåt. Hennes roll har ändrats sedan hon startade upp sin blogg men hon har nog inte riktigt insett det.

Jag anser att alla har uppfört sig precis lika illa och har lika stor del i skulden.
Efter att ha följt Gömda-debaclet kan man lätt förstå hur det kommer sig att det pågår krig i världen.

Ulrika sa...

Anonym, jag har inte sett något hot från någon av de som kallas för häxorna, detta inkluderar även mig då jag tydligen också är häxa... För det andra har även jag följt denna "historia" som läsare ända sen det började. Det första som slog mig var vad jag uppfattade som rena rama mobbningsstämningen. Jag var väl dum som förväntade mig något mer av någon som var journalist/författare. Sen är det för övrigt nedlåtande i mina ögon att avfärda såna som ifrågasätter MA som fans till Liza.

MA har inte besvarat mina frågor med ängels tålamod, trots att jag varit saklig. Jag kan inte tolerera "lösa påståenden" eller "egna tolkningar" som bevis, därför fortsatte jag att påpeka det felaktiga påståendet för MA. Med resultat att hon vart otrevlig och ointresserad av att diskutera vidare.

Jag vet inte vilka bloggar du följt, men de jag följt har inte nedvärderat MA bara för att hon skrivit en bok med det innehåll utan mer kritiserat SÄTTET MA uppvisat samt hur hon hanterat informationen och hur hon inte kan hålla en diskussion på ett konstruktivt plan. Sen att hon dessutom inte kan skilja på sak och person gör inte saken bättre.

Vad mig anbelangar så läste jag boken för vad det var - en bok. Och att man skulle ha skrivit "baserat på" istället för "sann berättelse" ser inte jag som något världsomvälvande och kände inte heller någon enorm ilska eller besvikelse. Vad som kanske förvånade mig var att folk inte är mer kritiska för vad dom läser både vad gäller böcker tidningar etc.
Så för mig har inte LM trillat ner från ngn upphöjd tron - hon har nämligen aldrig suttit där.

Om nu MA fått skit, så har hon fått det för hennes hänsynslöshet eller vad det nu är för sida hon visat.

Jag vet vad som hände när MA vart kontaktad av pappan, alla ville att hon skulle låta bli. För hur mycket hon än hävdar att det här inte handlar om ett enskilt fall utan skall ses som en mer generell diskussion så dras barnet in. För antingen har man en generell diskussion om problematiken som faktiskt finns, och då utelämnar man individer som kan fara illa av detta. I det här fallet pojken. Att man inte ser följderna och konsekvenserna av sitt handlande är oerhört illa i speciellt de situationerna.

Jag tycker att det är alldeles för mycket påståenden om hot. Det går inte att klumpa ihop de som kritiserar till en homogen grupp, det är bara larvigt och taffligt.

Jag har varit saklig i min kritik hela tiden. Tungan har varit vass men det trodde jag MA tålde efter allt jag läst. I början påstod hon dessutom att hon välkomnade de som ifrågasatte så jag förstår inte hennes problem.

Jag gapar inte som en fågelunge och väntar på att ngn ska mata mig en "rätt" eller "fel" version. Jag läser det som står och ifrågasätter det jag finner orimligt, utan grund eller på lös grund. Det är sådant jag är van att göra i jobbet och det gör jag även här.

Jag har inte sett något som kommer i närheten till att ses som bevis för att "häxorna" (inkl jag) hotat MA. Utan det är som det är med så mycket annat i den här situationen, någon säger det tillräckligt många gånger och då blir det sant. Tala då om för mig vad det är för hot du sett, och vem som har hotat. Som du förstått så köper jag inte lösa påståenden.
Det ligger inte i min personlighet att hota, jag har hanterat värre diskussions-situationer än den med MA, i dom lägena hon diskuterade...
Och jag kommer definitivt inte att ta på mig "lika stor skuld" i detta.

Jag tänker inte ens kommentera det du nämner om att "gråta ut" och "sympati". För påståendena är både osakliga och osmakliga för mig.

Tack för din kommentar
Ulrika

Anonym sa...

Ulrika, nu tar du det jag skriver personligt och det är inte menat så.
Jag instämmer i det du skriver. Till 99 %.
Det jag skriver är inte riktat till dig som person, det är en allmän reflektion över det som hänt.

Jag tror att vi är ganska överens om händelseutvecklingen även om vi har lite olika vinklingar.
Jag kan inte bevisa att jag sett hoten mot mot Antonsson, precis av de skäl jag redan redovisat: de bloggarna och inläggen är borttagna!
Men jag har läst dem och de var inte vackra!

Att jag skriver att alla har sin del av skulden behöver du inte ta personligt. Det var inte dig som person jag åsyftade, jag bemötta bara ditt inlägg.
Det har kastats skit från båda håll och som åskådare utan att vara involverad känslomässigt så ser man det mycket tydligare än när man man är involverad.

Det ver bara det jag ville säga.
Jag hoppas att du inte tar illa upp för det var inte meningen.

Ulrika sa...

Anonym, det som gör mig upprörd är just alla påståendena som cirkulerar, speciellt då vad gäller mw och marina. Jag har också sett massor av det som skrivits, och om du menar de två som senast lade ner sina bloggar för att dom inte ville fortsätta så kan jag säga att jag inte har sett några hot riktade mot någon. Det är ett flertal som verkar sitta och veta att så är fallet, men ingen verkar ha något att visa upp...

Jag själv har tagit bort inlägg jag skrivit om MA, det gjorde jag endast för att jag ville inte engagera mig i den sörjan längre. Så jag tog bort dom och skrev om annat...

Men jag säger som mw sa inne hos maja, OM det finns hot så får polisen ta hand om det...

Vad gäller MA så är jag så innerligt trött på hennes sk utsatthet vad gäller "häxorna", det heter hot, trakasserier, stalking, smädelser osv. Och det har det varit sen hon vart ifrågasatt.
Det kanske är vanligt hos journalister - vet inte - men det blir en lite omvänd situation i det här fallet. Journalister ska ifrågasätta och granska - det kanske inte är så lätt att sätta sig i en position där ens egna uppgifter blir ifrågasatta och granskade... Det kanske MA ska fundera på...

Vissa saker upprör mig, men det är för att jag vet hur många lögner som skrivits, jag vet vad jag har blivit kallad för.
Ok, fine! visst kan man kalla folk för saker. Men att göra det utan att bemöta de frågor man lagt i sina kommentarer är nedlåtande

Tack igen för din kommentar
Ulrika