tisdag 12 maj 2009

Det GÅR INTE att ha DELAT ANSVAR för tillsynen

Var ju tvungen att titta på Debatt idag om hur det gick till när samhället svek Elin och Sophie. Har som så många andra bloggat om det här men ville också se och stötta Queenia från TV-soffan. Det var Queenia som startade namninsamlingen efter Sophies tragiska självmord.



Queenia - du var kanon!!

Det fanns en hel del kritiska röster i studion och jag kan inte låta bli att bli förbannad på hur det ser ut. Kommun och länsstyrelse kan INTE ha delat ansvar för tillsynen över behandlingshemmen! Det är ju rena flum-flum skolan men förmodligen säkraste sättet att undkomma rättmätiga utmätningar av ansvarstagande.

Barn TAR LIVET av sig, kan man misslyckas mer fundamentalt med sitt ansvar! Följer upp brister!!! Vad f*n betyder "följer upp"??? Är allt som räknas att man "learn how to walk the walk and talk the talk" så kommer man undan. Konkretisera VAD ni gör vid uppkomna brister. Utreder, utreder, utreder räcker inte. Tycker man att man har varit duktig när man vid sin inspektionsronda upptäckt att en tredjedel har brister till allvarliga brister i omsorgen? Wakeup and smell the coffee! Det är arbetet FÖRE och EFTER det som ger guldstjärnorna eller i det här fallet, en rostig gammal dj**la spik. Jag kan också konstatera att NN inte gör det som var avtalat... men sen då??

6 kommentarer:

Grodan sa...

Hej Ulrika, ville tacka för alla goa ord, vad hade jag gjort om jag inte haft er?
Det blev bara värre och värre och jag var så leden och arg, men framåt åt sextiden så somnade jag till slut och vaknade för en stund sedan, så några timmars sömn blev det :)

Kramar om länge och jag ser när vi fikar tillsammans, *ler*

Ps Anna var fantastisk i Debatt igår.

Grodan sa...

Tittar in och säger hej på dig, tack för alla ord inne hos mig.

Du är en pärla som sprider värme och ljus, utan att vara burdus.

Mycket allvar och skratt, känner mig ibland alldeles matt, mycket glädje sorg och ilska, och en och annan som ska trilska.

Nä, nu får jag försöka sluta att rimma, för jag ska snart falla i dimma,
inte av sprit och annan skit utan av min trötthet och hela dagens slit.

Hehe jag är skitdålig på att rimma :)

Kramar om

Ulrika sa...

Å vilken talang!
Jag genast till kaffekoppen sprang...

DET är en katastrofal rimmare!
Tack vännen

Anonym sa...

Ja ju fler kockar, desto sämre soppa.
Finns det fler än en som har ansvar, kan de ju alltid skylla på varandra om nån handlar mellan stolarna.
Som jag har skrivit om tidigare har hela samhället misslyckats när barn och ungdomar inte orkar leva längre utan tar livet av sig.
Jag har h ört till leda att "vi ska se över våra rutiner".
Måtte de då göra det och måtte de gå snabbt och rutinerna ändras så att vi slipper mista fler barn.

Anonym sa...

Det måste till specialutbildat folk som vet vad dom pysslar med.

Queenia var suverän i Debatt.
Bara pratat med henne helt kort efter det.
Men det blir väl mer framöver.

Kraam till dig/Pluppis

Ulrika sa...

Håller med dig helt och fullt Pluppis.
Kramis