måndag 27 april 2009

Vad gör vi med vårat medborgaransvar?

Dom senaste händelserna och diskussionerna som rört sig i dom bloggkretsar jag vistas i har väckt funderingar hos mig. Vad kan jag göra? Tar jag verkligen tillvara på dom möjligheter jag har att påverka? KAN jag påverka något? osv. osv. Det kan låta förmätet att ställa dom här frågorna som en vanlig "svenne", du vet - i ett land där man kan anklagas för att tro att man är någon om man sticker ut hakan eller vill åstadkomma något. Präktigt värre!

Men - jag gillar inte att styras av dum flockmentalitet utan tycker det är underbart att se när folk "sticker ut" och försöker göra något positivt för andra. Hungriga på förbättringar och försöker påverka med sjyssta metoder. Visst är det underbart med demokrati!
Jag gjorde en sen debut i blogg-världen är jag rädd. Och jag inledde inte med en av de bästa platserna precis (om vi tänker på att försöka påverka med sjyssta metoder), jag besökte MAs blogg och alla nasty saker som sas där, alla anklagelser, häcklandet m.m. kom som en käftsmäll när jag öppnade den virtuella bloggdörren. P_a_n_g! Det var som om gamla oförätter legat och ruttnat där inne. Dum som jag var ville jag uppmana till lite sans och förnuft, mycket korkat! Mer behöver jag inte säga om det...

Men det positiva som hände var att jag hittade rätt på en massa härliga bloggare - bloggare som kämpade för saker på ett positivt sätt. Bloggare som ville påverka, sprida kunskap, värme, dela med sig och stötta.

Från att ha förutfattad mening om det där med bloggandet, som dessutom såg ut att besannas när jag klev in på mitt första blogg-besök. Till att se att det kanske går att påverka ändå, påverka på ett positivt sätt som inte går att avfärda på grund av skitsnack och elakheter. Alla dessa positiva krafter jag sett, lite fnitter och skratt mellan allvaret och framförallt medmänsklighet!! Alla dom som delar med sig, "överlevare" som berättar om sin kamp, kämpande mamma startar en stor namninsamling till förmån för någon annans dotter - Sophie Lohede. Mycket kloka personer som kämpar för barns rätt... Här finns all potential för att sluta upp kring viktiga frågor - kanske att påverka också...vem vet:)

(Vill länka till er alla här, men inser med en iiiisande kyla att jag inte har riktig koll på hur jag "halkar" omkring hos er *rodnar*. Hoppas på erat överinseende, jag är ju fortfarande ny... Men en del av er finns med på min blogglista *skäms ögonen ur mig, tänker* - måste uppdatera -)

Och jag tror att vi alla vet att vi inte behöver tycka sammalika i precis allt - det är utvecklande.

Så, vad tror du...vad gör vi med vårat medborgaransvar, stort som smått? Kan vi göra något? Vill vi? Och har vi något ansvar överhuvudtaget...?


Människor kan indelas i två grupper, en som går före och uträttar något och en som kommer efter och kritiserar
Lucius Annaeus Seneca


Men jag tror jag försöker hålla mig undan "troll-bloggar" så gott det går. Åtminstone att kommentera...

P.S
För min del har jag varit (o)lyckligt ovetande om vett och etikett inom bloggvärlden - vilket förmodligen resulterat i något klavertramp här o där :), halkat runt på anmäl-knappen... Man kanske ska presentera sig som förstagångsbesökare..(?) Och inte klampa in som jag brukar göra och dessutom ha mage att t_y_c_k_a en massa ;), sorry if so, det är ju inte som om alla vet vem alla är... Men jag har bemötts positivt - det känns härligt. Tack alla!

2 kommentarer:

Anna Witt Leivo sa...

Lysande inlägg!!! Visst är det så att internets dyiga vatten befolkas av en del mindre sympatiska individer - men i det stora hela finns en svärm underbara, varma, empatiska människor, som kämpar för den lilla människan.

Tack för att du gjorde reklam för dig hos mig.. ;)

kramar om.. Queenia
// Anna Witt Leivo

Ulrika sa...

Det du gjort är nog inspirerande för många.
Kramar