onsdag 1 april 2009

Var i världen sätter DU dina ekologiska fotavtryck?

WWFs hemsida kan du läsa om dom ekologiska fotavtryck vi lämnar på grund av vad vi konsumerar.
Var i världen syns dina avtryck?
När man talar om ekologiska fotavtryck menar man ibland de mycket konkreta spåren av vår konsumtion, det kan vara ett kalhygge i tropikerna som drevs fram pga palmoljan i mina chips, eller förgiftat grundvatten och försaltade åkrar som kan kopplas till bomullen i min T-shirt. Det finns många vanliga handelsvaror som idag tas fram på ett mycket ohållbart sätt.
Det är en tänkvärd läsning som får en att fundera över sin vardagskonsumtion...
Vad gör du för att värna miljön?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste erkänna att jag gör allt för lite.
Har inte lyckats få in "tänket" än... Men lite smått gör man ju.

Usch! Vad jag fick dåligt samvete. Jag får nog ta mig en funderare...

Kram!

Ulrika sa...

Men du sätter ju lite fina avtryck på annat håll :)
Lite smått e alltid nått
Kram