lördag 18 april 2009

Turerna kring Sophie Lohede granskas

SvD skrev igår kväll om dom fyra olika utredningar som startats för att granska turerna kring Sophie Lohede. Visst, det är bra men måste det behöva gå så långt att en tjej på 15 år mår så dåligt att hon väljer att ta sitt liv? Fyra olika utredningar låter som en grundlig genomgång av hanteringen... Eller?
1 Kommunen granskar sin egen socialtjänst
2 Socialtjänsten har i sin tur bett kommunrevisionen om en bredare granskning
3 Länsstyrelsen har på eget initiativ startat en undersökning och kommer att begära in samtliga handlingar i ärendet
4 Åklagaren bad om en överprövning av sitt eget beslut att efter flickans död lägga ned åtalet mot den 42-åring som misstänktes ha våldtagit henne.

Då tre av de fyra granskningarna berör socialtjänstens handläggning - förmodligen ur olika perspektiv - började det genast klia av för-många-kockar-utslag på mina armar. En sak är uppenbart! Kostnadseffektiviteten - missförstå mig inte, Sophia är värd varenda krona men det som oroar mig är kvaliteten i granskningarna och om det ska komma ut någonting som är faktiskt användbart ur flera eventuellt fragmenterade granskningar.

Så, eftersom jag insåg mina bristande kunskaper om strukturen och ansvarsfördelningen för frågorna som ligger under socialdepartementet och då jag även vart nyfiken på om det fanns information om löpande kvalitetssäkring och tillsyn bestämde jag mig för att försöka skapa mig en bild och se om information fanns utlagd om detta. Lite snabbt så där för att kunna fårstå dom olika aktörernas roller.
Ok, vi har Socialstyrelsen som har det övergripande nationella ansvaret för tillsynen. Sen kommer Länsstyrelsen som ansvarar för den operativa tillsynen.

Jag vart lite nyfiken och ville veta hur den operativa tillsynen genomförs och vad den omfattar. Besökte Länsstyrelsens sida men hittade dessvärre ingen information som stillade min nyfikenhet. Gick då vidare till Länsstyrelsen i Jönköping där man förklarade att

I Jönköpings län finns cirka 50 enskilda verksamheter, som riktar sig till olika målgrupper och fyller olika behov. Alla dessa verksamheter kan inte granskas
varje år av Länsstyrelsen. Ett nära samarbete har därför utvecklats med kommunerna, som också har ett tillsynsansvar för enskild verksamhet. Kommunerna genomför tillsyn och lämnar tillsynsrapporter till Länsstyrelsen.


Jag inser att informationen jag söker förmodligen inte ligger ute på nätet och min avsikt att "kolla lite snabbt" var en klar överskattning av min receptiva förmåga. Men den kliande känslan av alldeles för många kockar blir alltmer påtaglig. Hur i hela friden samordnas detta?

Finns en klar delegationsordning av ansvarsområdena - eller riskerar ting att ramla mellan stolarna? Hur genomförs kvalitetssäkringen i det dagliga arbetet? Finns nationella- eller regionala riktlinjer för genomförandet av kvalitetssäkringen? Hur görs bedömningarna? Socialtjänsten mfl hanterar människor som många gånger är i ett utsatt läge - finns det rutiner och utrymme att rätta till felbedömningar på vägen? Eller kommer vi att få fortsätta att se dessa granskningar när det är för sent för den enskilda människan?

Frågorna är många... Finns svaren därute?

Glöm inte att skriva under NAMNINSAMLINGEN för överprövning av åklagarens beslut att lägga ner åtalet. En överprövning har begärts av åklagaren själv men namninsamlingen visar även ett missnöje över hanteringen och ett stöd för att Sophies fall ska få en rättslig prövning.

Inga kommentarer: