tisdag 14 juli 2009

Var är skyddet för oskyldiga på nätet?

Den frågan ställs i en debattartikel på Aftonbladet och jag måste säga att jag är benägen att hålla med. Eller rättare sagt - det finns inget skydd! Det finns inget skydd mot mobbning och integritetskränkningar!

Min förundran når oanade gränser när jag läser en del av kommentarerna. Jag redovisar en del utvalda bitar ur en del kommentarer som slår mig som sanslösa...

Nä, efter att ha funderat ett tag och lagt in en del citat så ångrade jag mig. Det känns så fruktlöst att försöka förklara om och om igen att "även barn har rätt till privat- och familjeliv", "man kan värna familjelivet utan att inskränka på barnens privatliv", "det finns ingen rimlig anledning att lägga ut uppgifter på sitt barn i en otäck vårdnadstvist", "det finns ingenting som tvingar en förälder att göra detta", "barn mobbar barn på nätet", "vuxna sätter norm genom att mobba vuxna på nätet"...

Sen hyllas detta att allt ska lyftas ut för "offentlig granskning"! Men jättebra - våra myndigheter SKA granskas. Absolut! Men att lägga ut personuppgifter...till vilken dj**la nytta då?

Och vem/vilka är granskarna? Är det personer som är partiska/opartiska? är det personer som på något sätt har egna intressen, egna aggressioner mot myndigheter och inte kan se nyanserat? Sen måste vi då granska granskarna...

En del dristar sig till att dra en teori om hur barnet kommer att uppleva detta.

Allt detta eviga snack om yttrandefrihet, demokrati osv, osv. Höjden blir sedan ett rättfärdigande om Pirate Bays "tillgängliggörande" av förundersökningsprotokollen från Arbogafallet!!

Jag vill minnas att pappan gång på gång bad Pirate Bay att ta bort detta men ingenting hände!!! Jag kommer ihåg hur dj**la förbannad jag var då och känner att jag blir lika förbannad nu.

Börjar mer och mer tro att det här i själva verket handlar om sensationslystnad, gammal hederlig snaskig nyfikenhet från läsarens sida. Precis som i skvallerpressen - viktigare att mätta folkets sensationslystnad än att värna om den personliga integriteten. Äckligt!

Men oooooh nej - vi ska inte trampa på Internetanvändarna. För det är inte Internets fel... Och sååååå farligt är det väl inte på Internet... Mobbning? Men det förekommer väl mobbning med eller utan Internet...

Ja, så förbaskat begåvat är det där ute på "nätet".


Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter. I en demokrati får alla vara med och bestämma.

24 kommentarer:

Bella sa...

Fy Fan vad du har rätt!
Kram/ Bella

Eva sa...

Intressant fraga det dar. Det ar nog sa, att inget skydd finns, egentligen. Jag blir ocksa valdigt fundersam pa att det nu ropas hogt pa att anonymiteten ska avskaffas pa internet, hur tanker man da undrar jag? Ska det i sa fall bara galla i Sverige bosatta svenskar, eller? For det blir nog lite svart att fa med sig hela varlden. Och hur gor man med oss utlandssvenskar? Jag maste nog snart fraga nagon "hogt uppsatt" i denna fraga :-)

Ulrika sa...

Tack Bella :)

Ulrika sa...

Eva, Ja - hur ska man göra? Tycker väl att det är bättre att man får regga sig, sen får man glida omkring anonymt såvida man inte begår dumheter. Då ska man bli tagen i örat.
Det är iaf vad jag tycker :)
Ticketack
Ulrika

Tristan sa...

Ulrika

Jag tror faktiskt att vi dessvärre lever i en typ av mobbingkultur.

Vi använder bl.a. hån, ironi och sarkasmer, rena förolämpningar för att inte nämna förtal som former av "uppfostringsinstrument".

Var gränserna går för acceptabel "uppfostring" vet jag inte, men den som drabbas kanske ska ha tolkningsföreträde eller allra helst en oberoende part men det sista är ju inte realistiskt till vardags.
Var gränserna

Ulrika sa...

Tristan, tror vi lever i en mer eller mindre gränslös mobbningskultur.
Nä, jag vet inte var gränserna skulle gå för, som du skriver acceptabel "uppfostring". Men något måste väl göras, det blir bara värre och värre och tillgängliga medel blir bara kraftfullare och kraftfullare. Ibland undrar jag om man verkligen inser vad man gör och hur kraftigt det kan påverka andra.
Uttrycket att "skvallret spred sig som en löpeld i korridoren" blir med dagens mått mätt en "mild förseelse", kanske till och med en pittoreskt beskrivning från dom gamla goda tiderna...
Vad vet jag, mer än att det är gränslöst
Tackar för kommentar och tankar
Ulrika

Anonym sa...

Du har så rätt - det finns inget skydd.
Det var en hemsk artikel - jag menar att det är skrämmande att man som far lägger ut bild och personuppgifter på sitt barn. Då tänker man inte på barnet, då är man bara ute efter att skada andra så mycket som möjligt.
Det finns ett ordstäv som säger "Som de gamla sjunga så kvittra de unga"
Och det är som jag sagt i ett tidigare inlägg att internet är bra - men det är livsfarligt. Åtminstone så länge som folk använder det för att mobba, kränka och lura andra människor.
Lite sans och vett och sunt förnuft vore verkligen på sin plats .

Kram/Codliver

Ulrika sa...

Codliver, "Som de gamla sjunga så kvittra de unga" :) Det stämmer bra det!
Internet är jättebra - om vi bara kunde hålla det "rent".
Kramis
Ulrika

Anonym sa...

Det finns de som tror att bara för att man kan göra saker och det inte är olagligt så varför tänka till eller ta hänsyn.
De uppfattar sig som de enda på jordklotet.
Om vi inte tar hänsyn till varandra och förstår att handskas med det som är oss givet med respekt, så kommer det bara innebära att vi får en massa förbud och hur kul är det?

Ulrika sa...

Anonym 08:16, Ja, ju mer "vi" tänjer på gränserna - desto kortare kommer "kopplet" att bli.
Jag är ingen som anser att staten ska hålla stenkoll på medborgarna. Men vad gäller Internet måste något hända.
Tack
Ulrika

Kristina sa...

Anonym 08:16 sa "Det finns de som tror att bara för att man kan göra saker och det inte är olagligt så varför tänka till eller ta hänsyn.
De uppfattar sig som de enda på jordklotet."

Så klokt sagt. Jag tänker på Motherwitch och Manina Engens jakt och uthägning av folk när jag läser detta. Deras utpekande av privatpersoner och kränkandet av dem. Eller på den här Moa Karlsson som skickar förtalsbrev till Ingrid Carlqvists chefer och annonsörerna i tidningen hon jobbar för.

Tänk så mycket trevligare det skulle vara om sådant inte fanns!

Ulrika sa...

Kristina, jag är rädd för att du kommer med påståenden du inte har belägg för och passar även på att namnge. Det är bland annat sånt här det inte finns något skydd för på Internet.
Det verkar vara fritt fram att påstå saker utan belägg. Varken Marina Engan eller Motherwitch har jagat eller hängt ut någon men rykten och påståenden blir snabbt till sanningar på Internet. Tacksam om du håller detta utanför diskussionen.
Ulrika

Grynna sa...

Nu har jag inte fått i mig någon frukost ännu och därför går hjärnan lite hackigt och tankegången blir därefter.

Men jag funderar på om det kunde vara möjligt att införa någon form av prick-system.

Ett system som går ut på att man kan anmäla ett IP-nummer istället för en person. Och att varje anmälan gör att IP-numret blir behäftat med en prick som syns vid allt som användaren skriver på nätet oavsett anledning. Sitter man och skriver på bloggar eller på forum, om så anonymt, så syns prickarna likväl som om man använder sin dator i jobbsammanhang.

Den här idén är naturligtvis full av hål och andra fallgropar men den kringgår i.a.f problemet med anonymiteten...kanske.

Nä. Nu måste jag verkligen gå och äta frukost.

Ulrika sa...

Grynna, Tankar på fastande mage är inte att förakta :)
På något sätt måste vi både värna rätten att vara anonym "utåt" och stärka skyddet för de som utsätts. Idén tål att fundera vidare på.

Hoppas frukosten smakar.
Ulrika

Grynna sa...

Har funderat vidare.

Om man nu vill anmäla ett Ip-nummer, till vem ska man då vända sig?
Att vända sig till polisen tycker jag verkar lite väl häftigt och dessutom går polisen på knäna under andra uppgifter redan som det är.

Kan man tänka sig att bloggdelen av nätet får en slags moderator- funktion?
En kontrollenhet som ser över anmälningar, delar ut eventuella prickar och efter att ett IP-nummer dragit på sig ett x-antal prickar lämnar över ärendet till polisen.
Hur låter det? Kan det vara en tänkbar lösning?

Naturligtvis blir det här en jäkla apparat men helt klart är att något måste göras.
Innan biltrafiken tog fart hade vi heller inte trafikregler men det har vi idag p.g.a att behovet uppstod, och samma sak gäller bloggandet. Bloggandet finns, och kommer att finnas kvar och säkert också ändra form, och därför bör ett regelverk upprättas redan nu för att styra upp verksamheten.
Men. Hur ska man få folk att uppföra sig som folk, det är den stora frågan.

Grynna sa...

Har funderat lite till.

Det sägs ju att människan fungerar och trivs bäst mellan piskan och moroten.
Kanske skulle denna bloggkontrollöverförmyndarenhetmoderatorfunktionsgruppen istället för prickar, kunna dela ut guldstjärnor till extra goda och skötsamma bloggare. :-)

Anonym sa...

Internet är bra till mycket,men förbannat skit oxå.
Ibland har jag blivit så förbannad att jag skakat.
Förr skrev jag i affekt vid sådana tillfällen.
Numera försöker jag sansa mig först :-)
Mycket bra inlägg av dig min vän.
Kram/Pluppis

Ulrika sa...

Grynna, se där - bloggkontrollöverförmyndarenhetmoderatorfunktionsgruppen får det bli. Utbilda dom i lagar och tendenser vad gäller förtal, stalking å lite annat.
Svarta plumpar i protokollet för "rötäggen" och guldiga guldstjärnor för snällingarna :). Kommer en plumpbesudlad plump och är enbart plumpig skickar man direkt vidare till bloggkontrollöverförmyndarenhetmoderatorfunktionsgruppen.

Why not?

Tycker jag låter som en utmärkt ide. Och dessutom genererar det lite arbete också. Och inte minst, folk behöver inte må dåligt av andras dåliga omdöme.
I dag kan man ju inte göra ngt åt det, man lever i ingemansland :(

Tycker nog att du kan få en guldstjärna för detta! :)

Ulrika

Ulrika sa...

Pluppis, tack vännen! Ska nog försöka lära mig att sansa mig helt innan jag skriver ;)
Visst e Internet bra också - har "träffat" massor med trevliga och kloka typer. Som dig exempelvis!
Kramis
Ulrika

Grynna sa...

Bloggkontrollöverförmyndarenhets-moderatorfunktionsgruppen.

Hm... Något säger mig att här nog krävs en förkortning av något slag.
Om inte är nog risken stor att folket skulle använda namnet som en tungvrickningsramsa i stil med sex-laxar-i-en-laxask, och så kan vi ju verkligen inte ha det! :-))

Tack för guldstjärnan! :-)

Ulrika sa...

Grynna, *asg*. Tom förkortningen blir lång... Prick-gruppen kan det ju inte bli om det skulle bli eu-direktiv på detta. I will report you to the department of/for Pricks...

Tål att tänkas på
Ulrika

Grynna sa...

"I will report you to the department of/for Pricks..."

* asg!*

Unknown sa...

Det är absolut glasklart vilken blogg Moa riktar in sig på och som även kjell-åke vet, även om de försöker att inte låtsas om det, enkelt är att googla sig fram till vilken, och där läsa svar på tal, har man läst bloggen ifråga ter det sig obegripligt att någon annan än den som är partisk kan ha invändningar, här belyses myndighetsövergrepp och ansvariga ställs till svars.

När det gäller PAS vilket är en diagnos inom psykiatrin i flera länder, som ligger före oss i forskningen. Inom socialtjänsten så har vi börjat uppmärksamma detta och inom snar framtid kommer det att bli ett vedertaget begrepp, samt förbjudas även i Sverige, precis som barnagan, på 70 talet. Vill man sätta sig in i ämnet läs LENA HELLBLOM SJÖGREN’s artikel ”Psykiska övergrepp på barn i de allra svåraste vårdnadskonflikterna”

I fallet ”pappa bloggen” finns inga som helst betänkligheter från min sida vad gäller offentliggörandet, tvärt om det nödvändiga av att visa hur det fungerar och inte fungerar.

Ulrika sa...

Stefan, det skulle vara intressant att veta vilka länder som godkänt PAS som en diagnos. Senast jag kollade hade USA INTE gjort det - dvs ursprungslandet. PAS har fått mycket kritik på grund av det ovetenskapliga förhållningssättet och även grundarens trovärdighet i detta. Men det var förmodligen många "expertvittnen" som tjänade multum innan man tog bort möjligheten att åberopa PAS.

Har läst en hel del av LHS och detta skiljer ju inte speciellt mycket från det jag tidigare läst. dvs tolkning av grundarens texter... Jag vet inte så mycket om LHS praktiska erfarenhet i dessa frågor...
Har du läst på om PAS?

Vad gäller den omtalade bloggen du nämner. Så klar att pappan ska få föra sin kamp om han känner sig orättvist behandlad. Men det finns ingen anledning att lägga ut uppgifter om sitt barn.

Ulrika