söndag 9 augusti 2009

"Kan Själv" - en studie i hur det ena leder till det andra

Som sagt, en del projekt är påbörjade eller ligger i röret som man kan säga. Vet inte riktigt hur det började men det kan ha sitt ursprung redan i när jag ökade i omfång...

Nåväl - jag har nyligen införskaffat mig en Philips Juicer XXL..något...något, i den utlovas det att man i princip kan koka soppa på en spik. Jag tycker om olika sorters juicer i.e. morot, äpple osv så nu skall jag kunna göra en massa fantastiska energiberikande, vitaminspäckade, detoxande juicer. Och detta i ett nafs!

Detta hänger då ihop med den prenumeration jag sedan länge tänkt att påbörja hos Ekolådan där man får fin, färsk, ekologisk frukt/grönsaker/rotfrukter hemkört... Varför röra sig :)

Ni kan se kopplingen från början hoppas jag...

För att då kunna få i mig mer nyttigheter genom att dels sörpla i mig juicer men även tillaga dessa hemlevererade härligheter så krävs det ju att jag börja äta lagad mat regelbundet. Så där som normala människor gör. Vet inte riktigt varför jag känner hur besvärad och uttråkad jag blir så fort jag tänker tanken på att jag ska laga mat... Jag äter när jag blir hungrig och det blir lite si och så med det. Iiiinte bra! Jag vet.

Så - nu sitter jag med en Philips Juicer XXL..något...något, en planerad prenumeration på ekolådan. Vad väntar jag på?

Juicern har en hel*ittes massa delar...*rynkar bekymrat på ögonbrynen*, och jag har analyserat fram att min ovilja och mitt ointresse för att laga mat kan ligga i det avslutande momentet - disken! Vad jag har gjort nu, är att skaffa mig ännu fler potentiella diskhofyllare. Precis som jag gjorde med blendern, mixerstaven...

OK, det är nu dags att införskaffa mig min första diskmaskin!! Yes!

Så idag bär det iväg! Priser är kollade, förutsättningar finns... Jag är preppad! Skåpet skall tömmas, bortmonteras och bortforslas - helst ut i förrådet, men det är en heeelt annan historia. Syster S påstår käckt att diskmaskinen - den kan jag koppla in själv! Så jag har läst på och det låter inte alltför komplicerat. I värsta fall får syster skicka hit svåger :)

So far so good! Men som sagt, det ena leder till det andra... Pryttlarna som är i diskmaskinskåpet skall ju förvaras någonstans. Förrådet KUNDE vara ett bra alternativ om inte... Om inte hela min klädkammare förvaras där för tillfället. "Klädkammarprojektet" ligger i träda *rodnar lätt* då jag inte varit lockad av att stå därinne och måla, borra och fixa i denna kvalmiga värme - och jag menar, kläderna kan jag (för tillfället) ändå inte komma i...

Förutom detta så har jag även en del skåp i förrådet inför "badrumsprojektet" vilket inte är påbörjat utan ligger låångt in i framtiden, behövs lite kosing till det.

När "klädkammarprojektet" är klart frigörs ytterligare ett skåp i köket, det skåpet får bli skafferi/förvaring av stora köksmaskiner så att jag kan ha min Philips Juicer XXL..något...något ready to go! Och när klädkammarpryttlarna är flyttade så kan jag börja med "förrådsprojektet". Jepp! Finns ett sånt också! Hyllor ska upp, var sak på sin plats.... Ja...om vi bortser från skåpen till "badrumsprojektet"...
Och DÅ, då kan jag lägga ut pryttlarna från diskmaskinsskåpet!

...trist på den där fotoskrivaren som står i ett hörn på köksgolvet...men den kommer undan bara jag genomfört mitt "sovrumsprojekt"...och tapetbitarna kattungarna pillade ner från fondväggen i vardagsrummet...mitt på väggen...å, jag måste lägga trall på baksidan, "baksidanprojektet" ...trall och staket...lätt som en plätt...hmmm - undrar om jag får plats med både vitrinskåp och runt bord i köket när jag ska fälla ut diskmaskinsluckan... i allafullafall måste bordet fixas, lite repigt...undrar om det är lätt som en plätt att måla om det..?..då måste jag måla om vitrinskåpet...*urk*

Jaja! Det ordnar sig! Nu hoppas jag att min envishet och livsfilosofi som bygger på att jag klarar av och kan allt bara jag vill, att det räcker hela vägen. Och du - skulle jag kalla in "hjälp", så beror det bara på att jag inte ville tillräckligt...eller? ;)

Wish me luck!

11 kommentarer:

vicke sa...

Du är bra på att skaffa pryölar ser jag

Ulrika sa...

Ehum...:)
Ulrika

Anonym sa...

Jag FÖRESLår att du kör igång med klädkammarprojektet först. Snart är sommaren över och det blir inte så kvalmigt varmt längre.
Har du klaradig så här länge med att äta när du blir hungrig,ska du se att du överlever ett slag till.
Under tiden kan du ha din nya Jucier nåniting på diskbänken och gotta dig åt så nyttig du ska bli sen.
Under pauserna i arbetet med klädkammaren, kan du alltid roa dig med att läsa bruksanvisningen till jucier nånting.
LYCKA TILL

Kram/Codliver

Tristan sa...

Inte verkar du sysslolös inte! =))

Ulrika sa...

Du är så förnuftig Codliver :) Tack för ditt tips! Tänk vad man kan "hålla på" ibland... ;)
Kramar
Ulrika

Ulrika sa...

Tristan, näe sysslolös är jag inte :)
Men ibland har man så mycket ideer som pockar på uppmärksamhet. Och varje idé har ett alldeles specifikt syfte i en strävan efter att förbättra och förändra.

Sen har jag ännu inte boat in mig ordentligt, trots att det gått 4 år. Efter att ha arbetat ohälsosamt mycket under massor med år så har jag äntligen fått tid till hemmet :)
Ulrika

Anonym sa...

Tjaa,. TYvärr måste jag nog erskänna att jag inte alltid lever som jag lär. Även hos mig finns det då och då lite för många bollar i luften.

Ha en bra dag!

Kram/Codliver

Eva sa...

:-) En sak i taget, sa ska du se att det blir klart en vacker dag! Och det ar klart att du kan!

Ulrika sa...

Tack för uppmuntrande ord Eva :)
Ulrika

Erik Rodenborg sa...

Jag tänkte ändra ett inlägg i min blogg men kan plötsligt inte komma in i den. Har det hänt dig någon gång?
MVH Kira/Erik

Ulrika sa...

Kira/Erik, Näe - det kan jag inte komma ihåg... men jag har haft en del andra "konstigheter" på min blogg senaste tiden...
Ulrika