fredag 7 augusti 2009

Begreppsförvirring??

Ingrid förärade bloggen med ett besök för att kommentera och självklart fick jag veta var landet låg. *ironi*.

Det var speciellt en del i hennes kommentar som jag frågade om och det gällde så klart belägg och tolkning av framlagda "fakta". Jag tror iofs inte att hon är speciellt intresserad av att övertyga just mig, men det kanske finns någon annan som kan sprida lite ljus över frågan.

Här citerar jag först ingrid som vänder sig till Eva:
"Och varför är det det värsta du läst på länge att jag säger att det inte handlar om 25-30 procent av alla barn som blir utsatta för sexövergrepp i hemmen. Varför är det arrogant och bevis på dålig människosyn att jag upplyser läsarna om att de vetenskapliga undersökningar som gjorts, där frågorna redovisas, visar att det handlar om 2-5 promille."

Här följer min fundering:
"Vad jag förstår utan att ha läst studien du hänvisar till (bra om du har länk till denna för de som vill ta del)så gäller 2-5 promille incest och du tar det som siffror för "sexövergrepp i hemmet". Och jag antar att du avser DEN vetenskapliga undersökningen du hänvisat till..."

Som sagt, att länka till den studie som gjorts kan vara tacknämligt för sådana som mig som vill se exakt vad som är skrivet och helst vad för frågor som är ställda. Den fråga jag specifikt adresserade var sammanblandingen "Incest" som jag förstod studien handlade om och "Sexuella övergrepp i hemmet" som Ingrid verkar ha översatt det till för att skära ner på procenten.

Finns det någon som kan reda ut detta för mig? Jag kan ju ha fel - inte för att det händer speciellt ofta men det händer.

14 kommentarer:

Erik Rodenborg sa...

Hej,

Ingrid länkar inte till undersökningen, men i en av kommentarerna under hennes inlägg, Sara A från den 3 augusti 2009 15:06 framgår det att man kan läsa om den i en bok av en av Ingrids meningsfränder, Lena Hellblom Sjögrens "Hemligheter och minnen" från 1996.

Där framgår det också att det är en enkätundersökning för tonåringar i nian hon syftar på. Jag tror som sagt inte att många i nian som utsatts för övergrepp i familjen (vid tillfället eller tidigare under sin barndom) skulle vilja diskutera saken i en enkät av den typen. Och då även bortsett från möjligheten att de skulle kunna ha trängt bort minnena, om de skett i bandomen.

Vad gäller "incest" och "övergrepp inom familjen" är det synonyma begrepp i biologiska familjer. Däremot är övergrepp från styvföräldrar, eller styvsyskon rent juridiskt (och biologiskt) inte definierat som incest (men psykologiskt torde det vara likvärdigt!)

Jag ska kolla Hellblom Sjögrens bok igen vid något tillfälle, har läst den förut (jag är angripen i den, så jag var så illa tvungen!) men har glömt det mesta.

MVH Kira/Erik

Eva sa...

Kan bara saga, Nej, du hade inte fel den har gangen heller :-)

Anonym sa...

Kira, du är en källa till oerhört mycket kunskap. Tack!
Och tack Ulrika för din klarsynta och klockrena fråga! Du är en vaken tjej, ch jag gillar dig skarpt.
Mvh/ Erica

Vicke sa...

du har fått ett bra svar redan ser jag, jag hoppas att du får en trevlig helg nu

Ulrika sa...

Kira/Erik, tack för din kommentar och ditt klargörande. Då är ju min fråga (något ledande denna gång:)) Är det då inte så att IC tar siffror från en enkätundersökning/studie som då påstås fråga om man blivit utsatt för incest ("blodsband") och omvandlar detta till att gälla för sexuella övergrepp?!?!!

Jag är något sånär familjär med den juridiska skillnaden och blir därför lite förundrad när man återger siffror så vårdslöst...

Jaha, så du är omnämnd och tom angripen i en bok av Hellbom Sjögren... Vad ska man säga? Beklagar.
Varma hälsningar
Ulrika

Ulrika sa...

Eva, :) Alltid retar det nån :))

Ulrika sa...

Anonym/Erica, Kira är påläst :)
Tack Erica :)
Ulrika

Ulrika sa...

Vicke, Tackar för det. Kommer in och kollar din blogg senare. Har du lagt in några roliga bilder ;)
Ulrika

Erik Rodenborg sa...

Hej Ulrika!
Ja, du har rätt, i kommentaren på din blogg blandar Ingrid definitivt ihop dessa saker, vilket hon inte på samma sätt gör i inlägget på sin blogg.

Alldeles bortsett från att undersökningen hon refererar till är milt sagt tveksam i sig.

MVH Kira/Erik

Erik Rodenborg sa...

PS.
Har inga problem med att Hellblom Sjögren angriper mig. Jag skulle bli verkligt oroad om hon berömde mig.

Ulrika sa...

Kira/Erik, Rätt tänkt :)
Ulrika

TA sa...

Återigen ett mycket tänkvärt inlägg!
Du är klarsynt och ser genom slöjorna.
Kan inte hålla mig borta från din blogg!

Kira/Erik, helt rätt!
Berömmer IC, L HS eller någon av den kategorin dig så ska du dra öronen åt dig!
Du är en klok man med så otroliga kunskaper!
Respekt!

Ulrika sa...

TA, vad snällt av dig :) Du är så välkommen tillbaka.
Ulrika

Erik Rodenborg sa...

Se för övrigt http://kiremaj70.blogspot.com/2009/08/kenneth-lanning-vs-ingrid-carlqvist.html