söndag 6 september 2009

Adjöken "Lilla huset på prärien"

Så! Nu har jag tagit bort mina personliga tillhörigheter. Möblerna fick stå kvar, finns liksom inte plats för diverse fritidshusmöbler i mitt fullt möblerade palä. Så jag överlåter nu till någon annan att finna lite ro i "lilla huset", njuta av utsikten över den magiska sagogläntan och sitta på lilla altanen och ducka för svalungarna som övar och prövar sina vingar. Så jag lämnar kvar lite minnen i väggarna på detta lilla - på senare år tyvärr "eftersatta" och oupmärksammade men ändock högt älskade hus.

"Lilla huset på prärien", eller "Lilla huset" är namnet på min friggebod som jag fick hjälp att resa på "Polarn C" och hennes man "Polarn N"s stora tomt mitt ute i naturen. Vi fick till ett jättemysigt litet hus och jag möblerade det med Ingvars möbler. Fint som snus serru! Första åren var jag där ganska mycket på sommaren, jag bodde annars i lägenhet som inte var alltför ljus och trevlig och fick nästintill panik av tanken på att tillbringa min semester där. Genom åren har jag frikostigt och varmhjärtat bjudits ut till "polarna" och haft gästrummet som en "självklar" plats att kampera i. Men som en envis snuva eller en riktigt snabb kackerlacka så var jag väl svår att skrapa av mot närmsta gärdsgård *fniss*, vi byggde "lilla huset". Det var underbart av dom, luv ya!

Sen flyttade jag från lägenhet till mitt "palä" och helt plötsligt hade jag naturen och fågelkvittret utanför dörren. Jag kunde släntra ut i morgonrocken och sitta och ta morgonfikat i solen. Jag kunde stoppa fingrarna i rabatten och höra hästarna gnägga.

Lilla huset hade fått konkurrens...:(

Men lilla huset har inte varit helt övergivet, hon har huserat barn och barnfamiljer. Svalorna bor nog kvar under takpannorna. Och nu - nu ska hon få nya ägare! Nytt folk kommer nog att springa i dörren, snubbla upp på altanen i mörkret och klättra upp i loftsängen. Nytt folk kommer fylla på minnen i väggarna.

Så tack till Lilla huset för att du gav mig lugn när jag behövde det i stressen!

Och tack polarn c och n! Tack för er obeskrivbara gästfrihet :) Jag kommer och hälsar på i ert nya boende så se till och ställa i ordning gästrummet ;)

"Krama" lilla huset en gång till från mig :)

Puss på er!



6 kommentarer:

Katharina sa...

Vad vackert, vilka vänner :)

Ulrika sa...

Ja Katharina, det är underbara vänner. Jag har en sån oerhörd tur som har alldeles underbara vänner och familj. Det är något man aldrig får glömma :)
Och så har jag underbara bloggvänner också ;)
Kram

Anonym sa...

Haha (ursäkta)
Du måste ha extra tålmodiga vänner.

Det där påminner mig om ett besök hos min kusin.
Jag var där en vecka och det hände alltid nånting.
Jag slog igen bildörren så att hennes moster fick fingrarna i kläm. Jag fixade kortslutning i hela huset, jag fick diarré på ett ytterst olämpligt ställe... o.s.v.

Jag blev aldrig ditbjuden igen...

Ha det bra!

Kram/Codliver

Ulrika sa...

*ASG* Skönt att det finns andra...
Jo, dom är tålmodiga, tack och lov! Vi brukar ha ganska roligt åt mig ;) Finns en hel uppsjö...

Kram

Islandsmamman sa...

Vilka kompisar!

Så ska det ju vara :-)

Tur att huset inte ska rivas utan bara vidarenjutas av andra lyckostar ;-)

Ulrika sa...

Islandsmamman, Ja det är härligt med kompisar :) Har få men dom absolut bästa som markanden har att erbjuda ;)
Lilla huset blir kvar som tur är, hoppas dom är snälla mot henne