tisdag 17 mars 2009

Spottar mig själv i ansiktet

Läste ett uttryck någon stans i frågan feminism "Att var kvinna och inte vara feminist är att spotta sig själv i ansiktet."

Så jag får väl ta och spotta mig själv i ansiktet.

Jag är en stolt och stark kvinna men inte feminist. Feminismen har historiskt gjort mycket bra saker för för kvinnor (och män). Men som allting har utvecklats skulle jag vilja sticka ut näsan lite mer och påstå att feminism är lite förlegat och inte riktigt passar in i dagens samhälle. Om du läser lite till så får du se vad jag menar.

Jag är mycket tveksam till polarisering av vad jag vill kalla mjukfrågor. Mjukfrågor är du och jag och alla i vår omgivning oavsett etnicitet, kön, (lagliga) sexuella preferenser, utbildning, utseende, handikapp osv osv. En jämn diskussion i ett polariserat förhållningssätt innebär att båda parter måste ha starka företrädare/lobbyister. Jag vill påstå att så är inte fallet, långt därifrån.

Följdfrågan blir då, är frågorna polariserade. Ja, jag vill påstå det då det finns just starka företrädare inom vissa "intresseorganisationer". Detta innebär ofta att man har möjlighet att få ekonomisk stöttning och bidrag från den statliga kassan. Om vi tar exemplet med kvinnohem så har dom gjort mycket gott, men dom andra då? Det finns andra som far illa och alla ska tas om hand på ett bra sätt.

Nu vet jag att många vill säga att vara feminist inte behöver verka polariserande "mot" andra grupper och även att könsfrågor omfattar alla grupper och ska därför inte verka uteslutande.

Ok, håller med om tanken men tyvärr är det inte så det fungerar. Jag vill däremot påstå att indelningen av grupper på flera sätt kan verka diskriminerande i sig. Jag har hört många diskriminerande uttalanden och bland dessa finns det uttalanden som är svåra att "komma åt" för att personen uttalar sig politiskt korrekt. Uttalanden i stil med "Bara vi inte anställer en vit, heterosexuell man etc....". Jag har sett män diskrimineras för att de är män, och detta av just politiskt korrekta kvinnor. Kvinnor som samtidigt kategoriskt vägrar att hälsa tillbaka på lokalvårdaren i korridoren. Att vara politiskt korrekt behöver inte alltid betyda att man lever som man lär.

I diskrimineringen av män hörs argument som att "men så har vi kvinnor haft det i alla år" jag köper inte det. Ska det föreställa någon form av pay-back-time? Aldrig! Jag föraktar inte dagens Tyskar för vad Hitler och hans kumpaner gjorde under andra världskriget, jag föraktar Hitler.

Sen innehåller feminismen i sig en rad inriktiningar vari jag själv gör kategoriseringen - från den humana inriktningen till den mer extrema inriktningen.
Men jag är ledsen, jag kan inte ställa upp på en intresseinriktning som kan ha en sekundär effekt (medvetet eller omedvetet) av orättvist behandlande av andra.

Kan inte alla vi bara jobba för en gemensam sak, att behandla alla människor med respekt OAVSETT? Tillsätt en grupp representerad av alla nuvarande ingrupperingar/intresseorganisationer ungdomar med mera där alla ska ha ett gemensamt förhållningssätt och strävan: Ingen Ska Bli Orättvist Behandlad och Alla Ska Ses Som Jämlikar.

Inrättandet av DO (Diskrimineringsombudsmannen) tycker jag är en bra start men självklart finns det mer att göra och ytterligare områden att täcka.

Då kanske vi även får ett tydligare redskap för att hantera all form av mobbning i.e. vuxen- som barnmobbning.

Allt handlar ju om vad vi har för förhållningssätt till varandra och inget annat.

Och byt namn på Integrations- och jämställdhetsdepartementet till integration och JÄMLIKHETSdepartementet

Jag inser att det finns luckor i detta inlägg och att det inte är så lätt som det låter men ville kort beskriva mitt förhållningssätt till min omgivning.

2 kommentarer:

Tojjan... sa...

Äntligen har någon klätt ord för de jag tycker. Jämlikhet och jämställdhet är två olika begrepp och har olika innebörder. Bravo att du påpekar namnet på ministern, kanske kan det få någon i närheten av makten att reagera.

Jag vill inte heller kalla mig feminist. Jag är humanist. Är innerligt trött på kategoriserat skitsnack om män, kvinnor, barn, svarta, vita etc. Vi är väl alla människor?

Tack för ett bra inlägg,
mvh Tojjan

Ulrika sa...

Tojjan, kul att du kommenterade här! Feminist har blivit ett laddat ord och det finns så många grupperingar. En del mycket bra man alltför många riktigt militanta. Jag har aldrig kallat mig feminist utan håller med dig, humanist räcker bra (utan att intellektualisera det).
Hälsningar
Ulrika