fredag 9 oktober 2009

Nobels Fredspris till president Barack Obama - vågat eller dumt?

Hissade upp ögonbrynen när jag hörde om vem som skall tilldelas årets fredspris. Inte så mycket för "vadan detta" utan mer för "ojdå, redan". Men samtidigt tyckte jag att det är positivt för det Barack Obama representerar och förmedlar. Visst, dialog och förhandlingar visar ofta inga stora rubriker förrän stora överenskommelser ligger inför dörren men är absolut nödvändigt för att komma dithän. Nödvändigt och tidskrävande. Vad som är tydligast efter Obamas tillträdande är just dialogen med resten av världen. En dialog som innan tillträdandet togs bort för att ersättas med pekandet med hela handen.

Och det var väl motiveringen... dialog, hopp?

Jag var en av de som hyste hopp när Obama vart president, och jag hyser fortfarande hopp. Det tar många ord, handlingar och möten för att bygga upp ett förtroende för dialog men det behövs bara ett ögonblicks verk för att rasera det. Obama har ett jättejobb framför sig att bygga upp dialogen igen och jag tror han är rätt man för jobbet.

Samtidigt har jag inte klurat ut om jag är odelat positiv till han får fredspriset redan nu. Och då handlar det inte om att "han inte gjort något" eller "han för två krig". Jag är mer tveksam över om det får de positiva effekter man vill ha...

Jag får väl logga ut och fortsätta fundera medan jag fortsätter min vardag...


2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger som du, inte för att han inte förtjänar det utan att det kom lite tidigt.
Han har många stora förhoppningar att leva upp till.

Ha en bra dag.

Kram/Codliver

Ulrika sa...

Ja det vart någ lite kaffe i vrångstrupen den morgonen...
Hoppas att han klarar av sina mål
Kram