tisdag 10 november 2009

Tips från WWF

Jag är tiger-, isbjörn och sms-fadder hos WWF och som sms-fadder får man varje månad lite information via sms. Månadens information är att om du sänker innomhustemperaturen med EN GRAD kan du spara upp till 300 KILO koldioxid per år!

Nu går iaf jag och sänker temperaturen ett par grader.

Att vara sms-fadder är plättlätt om du har 30 kr i månaden att avvara. Bidraget läggs till på din mobilräkning varje månad, och behöver du avsluta gör du det via sms. Annars finns det andra viktiga frågor att stödja, det är bara att gå in och kika här.

Förra månaden informerades jag om att orangutangbeståndet minskat med hela 90% de senaste 100 åren!!!


Flera av våra livsmedel innehåller palmolja som ofta odlats på jordbruksmark där regnskog skövlats. Orangutangen är bara en av många arter som hotas av den storskaliga palmoljeindustrin.
Foto: Sjöberg Bild, WWF/Cede Prudente, WWF/Alain Compost


Palmolja finns en rad i konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, godis, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. EU är en av världens största importörer. Den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de viktigaste orsakerna bakom regnskogsskövlingen i bland annat Sydostasien.

Det finns Certifierad Palmolja vilken är ansvarsfullt producerad men våra företag i Sverige är väldigt dåliga på att köpa den hållbara palmoljan.

Hösten 2008 kom den första lasten med certifierad palmolja till Europa. Hittills har cirka en miljon ton certifierad palmolja producerats varav knappt 200 000 tusen ton har sålts.

Så här kan vi ju inte ha det!

Om du är intresserad finns ett framtaget Scorecard där du kan se hur olika företag ligger till.

Så, med andra ord är det dags att ställa lite högre krav på våra företag! Jag ska skriva och fråga "mina" affärer vilka av deras produkter som innehåller den certifierade palmoljan OCH vad dom har för strategi framöver. Basta!!

2 kommentarer:

systerdotter F sa...

jag måste bara säga att jag ska börja spara några hundralappar i månaden och skänka dom till WWF! för jag tycker det dom gör är helt fantastiskt och jag vill inte leva i en värld utan isbjörnar, orangutanger, valar, tigrar!
måste bara nämna att jag såg på Animal Planet: Whale Wars.. och där fick man se när valjägare dödade och styckade valar! det var så hemskt att jag började gråta. det jag inte förstår är varför man inte vill hjälpa och stödja de som försöker hjälpa djuren som är utrotningshotade! men en sak måste man tänka på: det är vi som har satt djuren i de här situationerna! det är vi som har fått isbjörnarnas isar att smälta! så jag tycker att alla människor borde ha dåligt samvete för vad vi håller på att göra med världen! det vi inte tänker på är att djuren var här långt innan vi kom och förstörde deras hem!!

Ulrika sa...

Systerdotter F, Älsklingenraringen är såååå stolt över dig!
Du är så klok! Visst borde vi människor ta mer ansvar för vad som händer vår planet.
Massormedpussarochkramar