lördag 11 juli 2009

Det diskuteras mycket blogghat idag

Vilket jag tycker är jättebra. Det är på tiden att det blir någon form av diskussion om det här för det är allt för många som tappar tron på människor på grund av detta. Paraleller dras nästan genast till de anonyma - "det är fegt att vara anonym", "man ska kunna stå för det man säger", "släng ut dom anonyma" och "det borde inte vara tillåtet att vara anonym". Visst, det kanske är ett sätt - men å andra sidan vill jag tro att dom flesta som väljer att vara anonym tillhör inte dessa som far runt och kallar folk för både det ena och det andra.

Det finns ju flera anledningar till att vara anonym på internet, och en av den första anledningarna jag tänker på är just det att det finns så många nötter på nätet. Det finns så många som - med eller utan namn - sysslar med allsköns taskigheter mot andra. Som inte känner den där gränsen för vad som är ok eller inte. Och face it! Åsiktsfriheten är inte så stor som man vill låta påskina. Och visst - stannar det vid sakliga diskussioner när man inte delar varandras åsikter så är det väl ok. Då är allt som det borde vara.

MEN det är inte alltid så - folk är beredda att utföra och uttala en hel del svinerier mot andra på internet. Det är som värsta dj**la kafferepet med lögner, skitsnack och annat.

Sen har vi de som VERKLIGEN behöver vara anonyma, och det är dom som lever med hot och har skyddad identitet. Dessa personer ska kunna åtnjuta samma rättigheter som alla andra - att få göra sin röst hörd och våga säga vad man tycker utan att vara rädd för repressalier

Och när vi ändå kommer in på det här med rättigheter - våra grundlagsskyddade rättigheter som har blivit så populärt att använda i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Men det finns lagar också - lagar som markerar inom vilka ramar vi ska hålla oss för att kunna vara ett fungerande samhälle. Så visst - du och jag har yttrandefrihet MEN vi har inte för den delen rätt att säga precis VAD som helst om eller till någon annan. Eller för den delen göra vad som helst heller.

Och ju mer människor utnyttjar sina rättigheter UTAN att ta ansvar och följa lagar och regler - ju mer kommer kontrollen att öka. För mig är det en logisk följd.

Jag är för mer kontroll - jag välkomnar myndigheterna att styra upp denna anarki som råder. Jag listar mig gärna hos någon central myndighet eller liknande så att påföljd kan utmätas om jag har begått något brott mot någon annan. En avstängning för en period, böter, en knäpp på näsan.

Men som det är nu så är skyddet av min person avhänget av "alla andras" goda vilja (eller inte), kreti och pleti kan och vill uttala sig och agera dömande. DET är inte ok! Godtycklighet och rättvisa går inte så bra ihop alla gånger.

Det går inte att flåsa "min personliga integritet" och "min yttrandefrihet" i vartannat andetag om det inte accompanjeras av respekt för ANDRAS personliga integritet och yttrandefrihet.

Så - Piratpartister och alla andra. Jag blir hellre granskad av myndigheter om jag misstänks för att ex. hota någon, än som det är idag - riskerar att bli fullständigt nerskriven, svartmålad och utfläkt på någons sida med namn, adress, civilstånd, yrke och bild på min bostad med ett rött kryss på taket - detta av någon som "bara (ut)nyttjar sin yttrandefrihet".

Fram med ett register för samtliga som vill ut och svira omkring på nätet - jag kommer att skriva in mig direkt. Och sen alla svirare - sen kan vi svira runt och diskutera, argumentera, ibland bli osams så stickor och strån ryker för att sedan enas om något annat eller besluta oss för att gå skilda vägar. Allt detta ska vi kunna göra UTAN att vara rädd för repressalier. För om det händer - då tar någon tag i örat på vederbörande och läser lagen. Visa hänsyn mot andra och spring inte omkring och trasha eller kräks din avsky mot någon som hos Gynning senast. Jag är övertygad om att hon har känslor och tar illa vid sig.

Stäng ner peddosidorna, klipp av sladden till "groomande" äckel, åtala döm och lås in dessa för att värna om våra barn.

Enough is enough

8 kommentarer:

Anonym sa...

**hänförd**
Ord och inga visor!
Håller helt med dig i allt, förutom då att annat också ska klippas av hos pedofilerna!

Bra inlägg, skrivet från hjärtat!

Anonym sa...

AMEN!

Jag skriver under på vartenda ord!
Jag skulle utan att tveka lämna ut de uppgifter som skulle krävas.
Det är dags att man börjar ta lite ansvar för sina handlingar och beteende.
Det är inte ok att hänga ut eller kränka någon för deras åsikt. Däremot så bör ens handlingar kunna få följder.

Detta inlägg är nog det vettigaste jag har läst på mycket länge!
Tack Ulrika!

Mvh Annabelle

Ulrika sa...

Anonym, Tack för kommentaren :)
Ja, det får stå för ett uttryck av avsky. Men rent konkret kanske man ska överväga kemisk kastrering...
Ulrika

Ulrika sa...

Fjärilen/Annabelle,
Det är inte ok! Håller med dig. Om det hade funnits ett fungerande system idag vad gäller övergrepp på internet hade ex. Gynning använt sig av det och saker hade skötts enligt det regelverk vi har/borde ha. Men nu när det inte finns så verkar var och en bestämma vad som är brottsligt. Jag såg kommentarerna hos Gynning och de var i det snaskigaste laget. Men detta skulle inte behövas om det fanns lite kontroll.
Tack själv Annabelle
Ulrika

Anonym sa...

Utmärkt Ulrika!

Ulrika sa...

Ticketack Anonym! :)
Ulrika

Anonym sa...

Jättebra skrivet!
Tycker det blir väldigt allvarligt som du säger folk tar lagen i egna händer och publicerar namn och personuppgifter efter eget tycke.

Tänker speciellt på de människor med slängar av paranoia som tror sig vara utsatta för förföljelse överallt, fast de inte är det.

Som de är nu är det ett otäckt och okontrollerat pöbelvälde som regerar på internet. Och ingen kontroll finns gentemot dem som inte ser något som helst problem med att hänga ut anonyma som de känner sig personligen ansatta av, oavsett om kritiken rör saken, eller inte.

Ulrika sa...

Anonym 10:04, Det finns ett problem med att en del inte kan skilja på saklig kritik eller sunt ifrågasättande och ren och skär dumhet - som bara ska förstöra och reta upp.
Nån dj**la ordning måste det bli!
Tack för kommentaren :)
Ulrika