tisdag 29 december 2009

Det står mig upp i halsen...

...ja julmaten alltså.
Mina två absoluta julbordsfavoriter brunkålen och dopp i grytan tog slut ganska fort. Jansson (urk) tog slut innan den ens hade påbörjats då den åkte i backen i garaget på sin färd mot sin slutliga destination - julbordet. Stackars mamma som fixat så. Revbensspjället kom inte ens så långt att den kunde åka i backen där på garagegolvet, den bara vägrade bli klar. Stackars mamma som fixat så :). Å vinet glömde vi...
Å granen min, den lös inte på julafton. Fjärtungen hade så klart fällt granen under natten. Spiran i toppen är numera en liten bjärt röd krage runt granens topp. Toppen förresten, ja den pekar för närvarande åt nordpolen tror jag bestämt. Efter andra fällningen är glittret samlat i en...klump... lite nordöståt sisådär. Halmgrisen som skulle behövt en klövförlägning står som alltid där och svajar. Kul-liken har sedan länge sopats upp.
Men Julen kom ändå! Och jag bara äääälskar julen! Familjen, maten, värmen, godiset... Och julklapparna var underbara! Sen kommer Juldagen då man kan hasa omkring i morgonrock och tofflor, läsa en bra bok, pilla sig i naveln och hasa lite till.
Jo, jag känner mig lyckligt lottad.

6 kommentarer:

Charlie sa...

Ja med tiden har det blivit en fin högtid för samvaro. Hade julskräck förr.

Min gran har också en spira som pekar åt nåt vädersträck, beroende på hur man rest den efter att katterna haft en attack på den.

Gammelmormors julbollar får ligga kvar i sin burk. De är så fina, de är klart glansiga men bäst är de ju hela även om det är i en burk.

Systerdyster sa...

Ha, ha! Ho, ho!
Julgranar är ju världens roligaste leksak för katter!

Kram och god fortsättning!

Anonym sa...

Ahh, festligt.
Det här inlägget piggade upp mig. Skulle ha velat ge en tumme, men jag vet inte hur man gör inne hos dig.
Kul att julen blev underbar, trots alla "missöden". Att Janssons åkte i backen är ju tråkigt i och för sig, men tycker du inte om den så... och revbenen smakar (smakade) säkert lika bra nån dag efter.

Ha det!
Kram/Codliver

Ulrika sa...

Charlie, Kul det här med stjärna eller spira... Ungefär som Elvis eller Tommy Steele. Har för mig mamma var Steelare för att sedan konvertera till Elvis.
Kanske blir en stjärna i toppen för mig nästa jul... Stjärna och plastkulor :) Jag menar - vad tänkte jag?

Ja, var rädd om gammelmormors julbollar!

Ulrika sa...

Systerdyster, jomenvisst. Superkul! Den lilla fjärtisen speciellt - hon gillar att klättra och hon gillar blingbling. Julgranen för henne var som sänd från ovan :)
Kram och god fortsättning på dig med!

Ulrika sa...

Codliver, hos oss finns inga tummar :( Men jag tackar och bugar för den tänkta tummen.

Ja, det vart tokigt med Jansson och revbenspjällen. Men i vår familj har vi nog närmre till skratt än till gråt i såna lägen :)

Kram