torsdag 14 januari 2010

Idag har vargen möte med EU kommissionen

I dag ska förespråkare för vargen från WWF, Naturskyddsföreningen och Svenska Rovdjursföreningen träffa Kommissionens miljödirektorat för att informera om hur Sverige brutit mot EU:s art- och habitatdirektiv .
EG-domstolen har tidigare fällt Finland för liknande fall sedan de infört jakt på varg där det saknades samband mellan de vargar som sköts och de som orsakat skada på egendom.

Jag är emot jakt på varg men kan tänka mig stöd för ett högre skydd för de som lever i vad de upplever som "vargtäta" områden. Men jag anser inte att skyddet ska vara på bekostnad av den lilla vargstammen vi har.

Enligt Svenska Rovdjursföreningen handlar det om

några få jakthundar som varje år dödas och skadas av varg i anslutning till att de släpps lösa i vargreviren samt förhållandevis begränsade skador på tamdjur i dessa områden. Fakta visar att vargens skadeverkningar är försumbara, i synnerhet om skyddsåtgärder i form av rovdjursstängsel utnyttjas.
De flesta trafikskadas



Beträffande skador på tamdjur:

Enligt Anders Ekholm vid Svenska rovdjursföreningen har en undersökning visat att det är vanligare att tamdjur attackeras av hundar än av varg. Förra året utsattes cirka 400 djur för angrepp där hundar var orsaken (det handlar inte sällan om lösa jakthundar). Det är långt fler angrepp än vad vargen står för.


Det kanske är bättre att förespråka en ansvarsfullare hundhållning bland hundägare?

Beträffande vargangrepp på jakthundar:

Agria Djurförsäkringar svarar för cirka 70 procent av de tecknade hund-försäkringarna i landet. Enligt Agria dödades eller skadades totalt 7 508 hundar under perioden 2000-2005. Den överväldigande majoriteten, 7 252 hundar dödades eller skadades i trafiken. Jägarna själva dödade eller skadade 135 hundar genom vådaskott. Rovdjur stod för 78 anmälda fall och annat vilt skadade eller dödade 43 hundar.
Jakthundarna borde alltså i högre grad se upp med sina egna ägare än att oroa sig för vargen.


Om du vill stötta vargen och säkerställa en "gynnsam bevarandestatus" så kan du göra gemensam sak med tusentals andra, däribland både jägare och fårägare och skriva under SRFs upprop "Nej till licensjakt på varg!".

10 kommentarer:

Anonym sa...

Har alltid sagt det!
Hundarna ska vara mer rädd för människan än för rovdjuren.

Skriver så klart under.

Ulrika sa...

Anonym, håller med dig.
Vad bra!

Systerdyster sa...

Japp. Den där statistiken har jag sett förr men den tycks inte intressera jägarna, eller rättare sagt vargjägarna. Med detta vill jag alltså säga att jag håller med dig. ;-)

Ulrika sa...

Nä, vargjägarna verkar bara vilja jaga. Och så klart ha ren- och älgköttet ifred.

Anonym sa...

Vart har du tagit vägen? Jag saknar dig!

Kram/Codliver

Ulrika sa...

Codliver, ååå gulle dig ;) Varit lite annat runt omkring IRL. Är runt och läser lite då och då men kommenterar inte så ofta. Kommer tebax när saker å ting landat lite.
Kram

Charlie sa...

Ja det hoppas jag att du gör. Snart. Eller; Nu!

Ulrika sa...

Åh Charlie så snällt... Hoppas allt är bra med dig

Catta sa...

Nu är jag inne på kattsandsfrågan, jag höll på att bli galen på samma sak som du vad gällde det, men nu använder jag "Fresh&Easy" som är som kristaller, ganska dyrt men det håller betydligt längre och luktar ingenting alls!! Prova det, en blå/genomskinlig påse, det finns säkert andra sorter också som har samma funktion, det är kanonbra.

Ha det/Catta

Ulrika sa...

Catta, hoppas allt är bra.
Kattsand är ett gissel. Tackar för tipset, låter värt att prova.
Ha det bra