tisdag 20 april 2010

Mina vintergäster äter mig ur huset


Jag fick ett trevligt och lite överraskande besök i vintras när jag tittade ut genom fönstret. I min blomlåda under fågelmataren stod ett rådjur och skrapade i sig några ynka frön som fåglarna "skottat" ur fågelmataren. Då startade "operation rådjur". Med den vinter vi haft kan man ju inte göra annat än att försöka underlätta för de små liven så att dom klarar sig till våren.


Så - därmed hade jag fått vintergäster som senare skulle visa sig vara en hel familj på 6 rådjur :). Bockarna bruse: Långhorn, Korthorn och Mellanhorn och så klart systrarna Tripp, Trapp och Trull.

Jag har kånkat havregryn, morötter, äpplen och solrosolja. Tinat bröd och grönsaker från frysen, tagit bort nät från talgbollar... You name it!

Dom rackarna har lagt sig i slänten och sovit, väntat på maten som dom vet kommer på kvällen. Stirrat lite uppfordrande på mig och väntat...

Hararna har kommit och ätit tillsammans med rådjuren, ett riktigt snövitmoment med andra ord.

Ok, för ett par veckor sedan sa dom som sysslar med stödutfodring att rådjuren kan behöva hjälp ett par veckor till men att dom sedan går över till sin vanliga föda när dom kan och att dom "längtar efter" detta... Vi får väl se...
Rart är det.










2 kommentarer:

Sätilaryttaren Emma sa...

Hejsan :)

Snygg blogg :) Bra text :)

Vad händer i veckan då?

Kram :)

Ulrika sa...

Hej Emma,
Tack var snällt :)
Vet ej, förutom att jag kommer in och kikar på din blogg någon dag :)
Ha det gott